Norge

 

Idag går mina tankar till Norge, vårat broderland. Det är helt ofattbart, så tragiskt och så nära.
Jag satt nästan konstant från 16:30 igår tills jag gick och la mig och följde nyheterna, både på nätet och på tv’n. När jag somnade var de sista siffrorna 2 döda i centrum och 10 på Utøya. Att vakna upp idag och se att dödsantalet stigit så kraftigt, det gör mig riktigt ledsen, det var en tragedi redan innan, men att någon har mejat ner 84 stycken på ett ungdomsläger är för mig helt ofattbart. Tänk er att någon ni känner, era barn, syskon åker iväg på ett politiskt ungdomsläger och sedan aldrig kommer hem igen för att någon extremist har fått för sig att de inte ska få leva längre.
84 stycken, det är 3,5 klass på en vanlig skola.
Och dödsantalet lär nog stiga, 7 stycken inne i Oslo låter lite med tanke på vilka skador bomben/bomberna orsakade, och så vitt jag förstår så är ännu inte alla återfunna på Utøya.

Ord räcker inte till för att beskriva hur hemskt det är. Mina tankar går till er som drabbats på ett eller annat sätt. Som vår nationalsång säger, ”Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.” Så känner jag. Men ingen ska behöva dö på det viset.


Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem,
furet, værbitt over vannet,
med de tusen hjem.
Elsker, elsker det og tenker
På vår far og mor
Og den saganatt som senker
drømmer på vår jord.

 

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Vardag och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Norge

  1. Anna skriver:

    Fint skrivet, du sätter ord på känslor. Själv bubblar ilskan inom mig, kan inte förstå… KRAM

  2. nsslan skriver:

    Tack, det var snällt sagt. 🙂
    Själv är jag inte arg, inte än, mer chockad och ledsen, det hade lika gärna kunnat vara här och det känns nästan som om det var det också. Norge och Sverige hör ju ihop på sätt och vis.

    *kram*

Kommentera

