Äckliga kryp

 

Tänkte att jag skulle göra lite nytta i köket medan jag lagade middag, jag plockade åt mig kökssvampen som låg på diskbänken och satte igång.
När jag sedan la tillbaka den på samma ställe så hinner jag ana något svart som hamnar under kökssvampen. Jag stirrar intensivt på den och funderar på vad det kan vara. Skräp? Sot? Gammal mat? Eller en insekt?
Jag inser att jag måste se efter, är det skräp så är det bara att slänga, är det ett kryp så måste det bort.
Jag lyfter försiktigt på kökssvampen och ser en 2 cm lång tvestjärt ila iväg. Ihhh!! Panik!!
Jag avskyr tvestjärtar! De är värre än skalbaggar och myror, typ i samma klass som stora spindlar. *ryser*
Men jag bor själv så vad ska jag hitta på? Jag lyfter upp Pixie på diskbänken och pekar på tvestjärten som håller på att fly längs med kanten på diskbänken. Hon bara stirrar på den. Inte mycket jaktinstinkt där inte.  Tvestjärten fortsätter snabbt uppför tapeten och jag inser att jag måste fånga den innan den försvinner annars så kommer jag att tro att den klättrar på mig så fort jag anar något mot huden. Jag kastar ett snabbt öga på Knubbis som ligger på golvet och sover och konstaterar att det inte heller är ett alternativ.
Tänker snabbt igenom vilka alternativ jag har, mosa den? Nä, jag vägrar att känna hur den krashar under fingrarna. Fånga den på papper? Nä, den är alldeles för snabb, han skulle börja klättra på mig och då dör jag nog. Vad göra? Jo, jag tog ett glas och lite papper och föste snabbt ner odjuret i glaset med hjälp av papperet. Jag visade fångsten för Knubbis som inte var ett dugg imponerad och sedan spolade jag ner den i toaletten.

Nu kommer jag att se tvestjärtar överallt i lägenheten och ser jag en till på riktigt så kommer jag att tro att det är en epidemi.
Jag hatar kryp. Bara för några dagar sedan sa jag till mamma att jag väldigt sällan får in några, det här är väl straffet för det. 😦

Tvestjärt Äcklig! Äcklig!! ÄCKLIG!!!

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Vardag och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Äckliga kryp

  1. Diana Löfström skriver:

    Är tydligen ett bra år för tvestjärtar. Jag har inte sett nån på hur många år som helst, men i sommar har jag sett tre stycken inom loppet av ett par dar. Två på balkongen och en på golvet. Tog upp den i en näve hushållspapper och slängde ut den. De är obehangliga, men jag ser ingen anledning att ha ihjäl dem. 🙂

    • nsslan skriver:

      Jag ser ingen anledning till att spara på dem, det finns säkert fler. Och sedan vill jag vara säkert på att just den jag haft iväg inte kommer tillbaka. 😛
      Tvestjärtsår? Det låter inte bra… 😦

  2. accazblogg skriver:

    Hahaha! Trodde ett tag där att ”jag bor ju ensam så jag får ta tag i saken”, men nejdå, upp med katten! ;P Det där är underhållning det!

Kommentera

