Ta hand om era egna barn

Tåget är inget dagis.
Vi kan alla inte tycka samma sak och jag, som inte har egna barn, lever i en värld där föräldrarna är ansvariga över sina egna barn.
Visst, det kan vara svårt och dyrt osv om föräldrarna har skiljt sig och bor 100 mil från varandra men det SJAB ansvarar inte för att era barn har med sig biljetterna på tågen eller att se till att de byter tåg på rätt ställe. Det är NI som är föräldrar som har det ansvaret.
Sedan så tror jag personligen att SJAB’s personal i stor utsträckning tar hand om barn som dom ser utan ledsagare eller så gör människorna runt om dom det. Jag har själv när jag studerade och åkte tåg haft ett vakande öga på ett par barn i 8-10årsåldern som åkte själva med nattåget.

Men vill föräldrar som skickar sina barn med tågen att personalen skall ha det inskrivet i sina arbetsuppgifter att passa barn så kan ni nog räkna med att priserna kommer att höjas. Just nu så betalar ni får en plats på tågen inte för barnpassning.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Jobb, Vardag och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ta hand om era egna barn

  1. accazblogg skriver:

    Jag håller med om att föräldrar har ansvar för sina barn, men tar inte SJ på sig det ansvaret när man säljer biljetter för barn 0-6 år och barn 7-15 år utan krav på att det bokas biljett för en vuxen medresenär?

    Jag har svårt att förstå att man kan dumpa ett barn på godtycklig perong. Håller med artikelskrivaren – inför ledsagare för ensamresande barn, som på flyget. De flesta föräldrar skulle säkerligen vilja betala en del extra för den tjänsten.

    // Acca, som för ovanlighets skull tycker som mängden! 😉

  2. nsslan skriver:

    För mig är tåg som buss. Där måste man väl inte heller köpa en vuxenbiljett om bara barnet ska åka? Som buss 100 till Ö-vik eller liknande. Det är väl ingen som kräver att busschauffören eller bussvärdinnan ska ta hand om barnen som åker?
    Sedan skulle det nog bli ett ramaskri om man var tvungen att boka en vuxenbiljett om bara barnen ska åka. Tyvärr.

    Ledsagarna på flygen följer ju inte med på flygresan utan bara lämnar och hämtar vid gaten så det går ju inte riktigt att jämföra med tåget. Jag tror nog att SJ eller andra bolag skulle kunna ordna så att någon ledsagar mellan olika tåg på stationerna men att någon ska följa med och passa barnen och se till att de har biljetterna med sig känns väldigt avlägset.

    Sedan kan jag inte uttala mig om det som hände i Kumla. Personligen har jag svårt att tro att det gick till som tidningarna skriver. Det är för mycket som inte stämmer mellan de olika artiklarna som har publicerats. Och eftersom att jag har varit med och fått läsa bl.a utredningar om andra händelser så kan jag med säkerhet säga att det ofta inte går till så som media beskriver det.

Kommentera

