Turkiet

Jag och mamsen tog X2000 ner till Arlanda igår, det var början på vår resa till Turkiet och allinclusive-anläggningen Galeri Resort.
Tågresan gick bra, vi var kanske 10 minuter sena till Arlanda men jag planerar alltid med marginal om jag ska passa något viktigt. Som typ ett flyg, inte för att det hade varit någon fara i vårat fall.

Vi började med den klassiska avresematen på McDonalds för att sedan checka in bagaget. Allt gick smidigt, vi satt mest och läste och gjorde ingenting i väntan på att ”go to gate” skulle visas på skärmen. Planet skulle gå 17:00. När vi fått uppmaning om att ”go to gate” så gjorde vi det och hoppades på att  vi snart skulle få boarda. Men icke! Tror ni inte att värsta ovädret drog in? Det åskade och mullrade. En dyngsur markkille kom in och ropade att det var förbjudet att tanka planet när det åskar, så vi skulle tyvärr få vänta lite. Vi blev nog närmare en timme försenade, om inte mer, jag kollade faktiskt inte på klockan.

Dåligt väderInnan ovädret bröt ut.

Flygresan gick bra, det var inget utöver det vanliga. Maten var ovanligt dålig däremot. Mindre kycklingfilé har jag nog aldrig sett. 😦

Väl i Turkiet blev jag positivt överraskad av flygplatsen. Det var fräsch och det gick snabbt. Det tog nog inte mer än en halvtimme så satt vi på transferbussen, men resan var ännu inte över. Hotellet ligger ca 1,5 timme från flygplatsen.

TröttVid det här laget var jag bra trött. Nils, mammas svärfar, hämtade mig vid 9:40 på onsdagen. Jag hade sovit som en kratta, det är ju semester och min dygnsrytm har sakta förskjutits så jag gick kanske och la mig runt 02:00 dagarna innan och klev upp vid 11:00. Att då kliva upp vid 8:30 var ingen höjdare. 😦

I vilket fall så var vi äntligen på hotellet vid 01:00 lokal tid, (dvs 00:00 hemma. Jag kommer att använda lokal tid hädanefter). Incheckningen var inte mycket att hurra över, ingen struktur alls. Men till slut fick vi iaf vår rumsnyckel och runt 02:00 landade jag i sängen. (Som är ungefär lika mjuk som ett liggunderlag på stenig mark.) 😛

Mamma vägrar ju att missa någon sol eller semester så hon klev upp vid 08:15. Själv sov jag till 10:30 och låg sedan och drog mig till 12:30. Jag hade nog kunnat lega längre också. 😛
Men jag kan ju inte missa all sol första dagen.

Före Så här är iaf bikiniformen innan en vecka med allinclusive. Inte hade jag ätit på ett halvt dygn heller, jag var inte lika snygg efter lunchen. 😉

Alla rum på hotellet har havsutsikt. Vi hamnade på 4:e våningen ganska långt bort från havet, men det gör inget.

Galeri ResortInte helt fel. 🙂

Jag och min nyinköpta reabikini tog oss iaf ner på stranden, gradantalet visas vid poolen och när jag gick förbi så låg temperaturen på 33 grader. Aningen varmt, men som tur var så blåste det på stranden och mamma hade hittat en solstol med parasoll. Så därunder låg jag resten av dagen, jag är ju ganska blek så att lägga mig direkt i solen känns aningen riskfullt.
Jag körde spf 15 och låg bara under parasollet och jag kan ändå se ljusa ränder från bikinin. Inte så mycket, men lite. Solen är alltså riktigt stark här nere.

 

Galeri Hotellet har en egen badbrygga/pir med madrasser på så att man kan ligga där och sola om man vill. Jag var bara ut en snabbis för att kolla läget. Kanske en annan dag. 🙂
Inte badade jag något heller, jag är en riktig badkruka. Men vattnet ska visst vara varmt enligt min mor.

 

Galeri ResortSå här ser våran lilla del av stranden ut, här kommer vi nog att spendera den mesta tiden. Det är tight med solstolar och hotellen ligger packade bredvid varandra. Men så länge jag får en stol och ett parasoll så är jag nöjd. 🙂

 

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Resa, Vardag och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Turkiet

  1. Joakim skriver:

    Du ser, mycket tjusigare än den där plastiga modellen du visade bild på förut! 🙂

  2. Diana Löfström skriver:

    Du åkte helt i rättan tid. Här hemma har vi haft 11 grader och blåst… *brrrr*

Kommentera

