Utflykt i Turkiet

Jag var iväg på en utflykt när vi var i Turkiet, destination Pamukkale.
Dagen började redan 04:15 med att klockan ringde, sedan var det att snabbt göra sig i ordning då bussen skulle komma 04:55, +- 10 minuter.
Väl på bussen fick vi reda på hur dagen skulle se ut, fört bussresa till ca halv 9, då det var dags för frukost, sedan vidare till en mattfabrik, sedan lunch och efter det pamukkale.

Frukosten var en besvikelse. Det var en liten restaurang vid vägen. Smör, ost, korv, allt serverades direkt på trasiga träbrickor, det fanns knappt något bröd och allt såg väldigt oaptitligt ut.
Det ingick en varm dryck som de kom och serverade vid borden, efter att vi fått vårat kaffe/te så kom de sedan och serverade juice.
Det var bara de att de underlät att berätta att juicen inte ingick utan serverade och sedan när vi skulle gå sa hade de mage att kräva 2 euro per glas juice. 20 spänn för 1,5 dl juice som kom från en tetra.
Låt oss säga att de flesta var måttligt roade efter det. Toaletterna var inte mycket att hurra över heller.

Efter den besvikelsen så åkte vi vidare till en mattfabrik där vi fick gå en snabb rundtur. Först fick vi se hur det går till att knyta mattor. Det var riktigt fascinerande, det är verkligen en konst.


Turkiet
Här sitter jag med en tant som spann bomullstråd. Hon var väldigt trevlig och bjöd in mig att sitta med henne och ta ett kort.


Här är en liten video jag tog på en ung kvinna som knöt en matta. Det är svårt att se då kvalitén inte är den bästa, men hon var helt otrolig.
Den tätaste mattan de gjorde hade 32*32 knutar per kvadrat cm och den enklaste 8*8, jag vet inte vilken storlek hon höll på med, men det var nog något mitt emellan.

Turkiet SolresorNi ser i underkant på vävstolen, (knutstolen), det hon redan har knutit och på mitten sitter mönstret som hon följer. Jag hade kunnat stå en bra stund och bara studera henne när hon knöt men vi var tvungna att gå vidare.

SilkestrådHär visade de hur de gjorde silkestråd. Det som ligger i vattnet är små kokonger med (döda) silkesmaskar i. De tog en borste för att haka loss silket från kokongen och sedan trädde de trådarna i en liten hållare och spann. En ensam silkestråd är nästan helt genomskinlig och ändå rätt så stark. Det var fascinerande att se.

Efter det så gick vi vidare till ett rum där de färgade sina trådar, de använde bara naturliga råvaror som saffran, bark och granatäpplen.
Efter det så fick vi inte fota något mer, det är visst så att deras design har fotats och kopierats så på försäljningsplanet var det fotoförbud.
Vi fick se en massa olika typer av mattor och hur man kunde skilja en äkta matta från en falsk. De var vackra, men jag vågade inte en fråga om priset. Jag vet att det är alldeles för dyrt för mig.
Silkesmattorna var helt fantastiska, det är mer konst än matta tycker jag.
Turkiet
Väl klar med rundturen så satt jag en stund utanför fabriken och väntade på resten av gruppen som kollade på mattor eller var inne i den lilla souvenirbutiken. En i gruppen konstaterade att vi satt vid ett mandelträd och gick iväg och plockade för provsmakning.
Att besöka sådana här länder som har ett fantastiskt utbud av frukter, blommor och nötter får mig att fundera på varför jag bor i Sverige.

Efter att alla var klara så åkte vi iväg och åt lunch. Klockan var nu närmare halv ett och det började bli riktigt, riktigt varmt.
Lunchen var väl okej, inte mycket att orda om. Men där ingick ingen dryck så det var bara att betala om man ville dricka något till maten.

Huga. Det blir ett långt inlägg. Jag har nu avhandlat tiden från 04:15 till ca 12:30, vid halv två var vi framme på Pamukkale. Som mest, generöst räknat med kisspauser och allt så kanske vi var utanför bussen i 2,5-3 timmar.
Dvs tiden i bussen från hotellet till Pamukkale låg på ca 6 timmar.

Nu gör jag en paus och återkommer lite senare med resten av utflykten.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Resa, Vardag och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

