Så onödigt!

http://helahalsingland.se/soderhamn/1.3966385-tagolycka-utanfor-soderhamn

Jag har klarat mig än så länge, ta i trä, men det känns som om olyckorna bara ökar.
Snälla.
Spring inte i spåren. Är det verkligen värt att gena? Innan jag gick på semester höll jag på att köra på 4 stycken på samma dag. Det sliter i nerverna kan jag meddela.
Första turen efter semestern höll jag på att köra på en till, och den gången trodde jag verkligen att det var kört.
Detta var inte självmordskandidater, detta var vanliga människor som inte tänker efter innan de går upp på spåren. Och nej, det är inte alltid ni hör tåget komma. Räkna själva. X2000 kan köra i 200 km/h, hur fort rör den sig då per sekund? 200 km är 200 000 meter, genom 60 för att få minuter och genom 60 igen för att få sekunder. Det blir…
55.56 meter per sekund!
(Och tro inte att det går bättre om hastigheten är lägre. Den är lägre för att spåret är kurvigare, dvs, sikten är ännu sämre.)
På 1! sekund så hinner tåget färdas nästan hela 60 meters sträckan som man sprang på idrotten när man var liten.
Tänk dig då en kurva med lite halvdålig sikt. Du tittar åt vänster, ser inget, du tittar åt höger, ser inget. Hur många sekunder har det gått då? Du börjar ta ett kliv ut i spåret, då kommer jag i mina 55 meter per sekund. Jag hinner knappt tuta och börja bromsa, det är du som bestämmer ditt öde, hinner du undan?
Om du är snabb och reagerar rätt så gör du förhoppningsvis det, tvekar du eller, gud förbjude, snubblar till, då är det kört. Då finns du sannolikt inte mer och lämnar den här världen pga att du inte orkade gå över en riktig järnvägsövergång. Du lämnar kvar en förstörd lokförare och en förkrossad familj och vänner.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Funderingar, Jobb och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

