Kvalité?

Tillbaka till mina nya överskåp.
Märket är då electrolux ot450xg, ett skåp som, om ni googlar på det, hamnar på runt 2300 kr styck. Detta för en plåtlåda.
Med tanke på priset så förväntar man sig kanske ett uns av kvalité? Så är dock inte fallet.

Instruktionen som medföljer är värdelös, men det är det mesta i instruktionsväg som inte ikea har gjort.
Skåpen har en skyddande plast på utsidan av dörrarna, detta för att skydda det som är rostfritt i transporten. En god tanke, men tyvärr så tänkte de inte riktigt hela vägen. Varför? Jo, för att plasten att ditsatt före listerna som sitter runt kanterna vilket då medför att plasten sitter fast under listerna.
Jag försökte lite försiktigt att dra bort plasten, detta medförde att plasten gick sönder strax under/ovan kanten och lämnade då en vågig bit plast som satt fast under listen.
Jag är faktiskt inte så speciellt förtjust i att ha plastvolanger runt mina skåp så det var bara att leta reda på en vass kniv och försöka skära strax innanför listen och dra bort plasten efter att det var gjort. Det gick hyfsat, men jag tycker inte att det ska behövas.

När väl allt detta var gjort så skulle jag skruva fast de små handtagen till dörrarna. Enkelt, en skruv i ett hål. Första handtaget gick bra, men jag kände att det var som att skruva in i ett hålrum, precis som om att jag egentligen inte skruvade fast skruven i något, mer som om att den bara gängade i hålet. Om ni förstår?
Men det gick bra. På nästa dörr däremot. Samma procedur med den skillnaden att när jag väl öppnade dörren så fick jag handtaget i handen.
Skam den som ger sig, jag skruvade dit den igen.
Efter ett par öppningar till så hade jag handtaget i handen igen.
K. v. a. l. i. t. é…..

Så det var bara att hiva fram universallimmet och limma dit f*nskapet.

electrolux
Tjusigt va?
Tejpen är där för att hålla fast handtaget medan limmet torkar.

Egentligen ska det väl reklameras och sådant, men jag orkar faktiskt inte. Skåpen väger nästan 20 kg styck och är riktigt otympliga, jag har ingen lust att plocka ur och ner och bära ut till bilen och köra iväg till elgiganten för ett handtags skull. Jag har redan varit där allt för många gånger sedan jag började med allt det här.
Men jag måste säga att jag är förvånad över hur lite kvalité jag får för de pengarna från det märket.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Funderingar, Vardag och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

