Punka

 

Igår när jag var ut till Birsta för att lämna in min kamera så såg jag något jag inte sett förut.

Jag stod och väntade på en lucka för att svänga vänster in på timmervägen. Från vänster kommer en vit bil, möjligvis en audi, han blinkar för att svänga höger upp på motorvägsavfarten innan mig. Han har ganska hög hastighet, uppskattningsvis lite högre än tillåtna 50 km/h. I sista sekund så ändrar han sig och väjer undan för att inte hamna på motorvägen. Ett underligt ljud hörs, jag ser att han kör in i/upp på refugen för att sedan hamna på körbanan igen. Han passerar mig och jag noterar att det sitter minst 3 personer i bilen. Eftersom att jag inte hade någon enorm brådska så tittar jag efter honom i några sekunder enbart för att jag tyckte att han körde så märkligt. Då ser jag vart det underliga ljudet kom ifrån. Höger framdäck har fått punka. Det är helt platt.
Föraren börjar dock inte bromsa förrän efter några 100 meter.
Efter det så vände jag bort blicken och såg en lucka och åkte iväg till Siba.

På väg hem så tog jag en sväng förbi stället där jag skulle ha svängt in om jag fått punka. Där stod det ingen bil så jag antar att det gick bra att byta däck, eller laga det tillfälligtvis.
Om jag sett bilen så hade jag tänkt svänga in och frågat om de behövde hjälp, jag har såklart en domkraft i bilen, samt en däckpump. Dessutom en mobil om de nu hade lämnat den hemma.

Vem vet, de kanske promenerade bort till Biltema och köpte en lagningssats, det tar inte mer än 10 minuter dit, så de kunde ju helt klart ha fått punka på värre ställen.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Funderingar, Vardag och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

