Resan del 2

Nu så, nu är det dags för del två av bilderna från resan. Jag vet att jag inte är världens snabbaste men jag vill inte slänga upp vad som helst på nätet.

Den här gången tänkte jag visa några bilder från rummet, stranden och en från buffé-restaurangen.

När jag gick igenom alla bilder jag tog så insåg jag att jag var riktigt dålig på att ta bilder på omgivningarna, de allra flesta bilderna jag tog var under vattnet. Men där fotade jag som en tok också eftersom att det var svårt att se hur bilderna blev vid fotoögonblicket.

Gorgonia Beach Marsa Alam

Här är Annikas och mitt rum, det går att se att bilden är ifrån första dagen, för efter det så bäddade de inte med överkasten. 😛
Det var rymligt och fräscht även om jag inte tycker att städningen var helt hundra, många dagar tyckte jag att de var lite snabba på att sopa/torka golven. Samt att de inte bytte kaffemuggarna om man sköljt dem med vatten efter användning. Ett stort plus däremot var att det fanns både snabbkaffe och te på rummet, och en vattenkokare såklart.
De ställde även in en stor flaska vatten, 1,5 l, samt två små, 0,5 l, i minibaren varje dag.

Gorgonia Beach Marsa Alam

Badrummet var lite för stort faktiskt, det kändes som om att de slösat bort en massa utrymme på det, plus att det ekade ganska bra. Men det var fräscht det också. Men kvalitén på arbetet skulle aldrig ha blivit godkänt här hemma. Nu vet jag inte hur väl det syns på den här lilla bilden, men runt strömbrytarna under hårtorken satt lite löst.

Gorgonia Beach Marsa Alam

Och här är duschen. Samma där som ovan. Vattnet rann inte riktigt till brunnen men det rann iaf inte ut på golvet.
På rummet hade vi även en ac och ett värdefack, båda gratis. Är det all inclusive så ska det också vara så enligt mig. 🙂 En liten platt-tv fanns det också även om den bara användes väldigt sporadiskt.

Gorgonia Beach Marsa Alam

Syster och Diana utanför våra rum med stranden i bakgrunden.
Som jag säkert nämnt många gånger tidigare så var det väldigt blåsigt när vi var där. Enligt guiden så var det ovanligt blåsigt, men jag misstänker att det aldrig är helt vindstilla där med tanke på de ordentliga vindskydden de har på stranden.

Gorgonia Beach Marsa Alam

Här är halva stranden fotad söderut. Röda Havet och Egypten ligger ju så till att solen går upp över havet och ner över sanden och bergen.
Här ovan ser ni också de gula flaggorna som markerar var man fick gå ner i vattnet. Detta för att ha sådan liten inverkan som möjligt på korallerna och det övriga vattenlivet. Säkert även för att dumma turister inte skulle kliva på alla sjöborrar och vassa kanter som fanns där. Jag rekommenderar starkt badskor om ni ska åka till Egypten överhuvud taget.
Längs med hela kusten så går ett stort korallrev som är skyddat, hela området som vi var på är faktiskt en naturpark.

Gorgonia Beach Marsa Alam

Något som kan vara roligt att nämna är att hotellet har infört en egen tidszon. Gorgonia-tid kallar de det. I vårt fall fick vi ställa fram klockorna två timmar istället för endast en, detta enbart för att hotellet ville att vi skulle kunna utnyttja soltimmarna på bästa sätt.
Just i december när vi var där var de faktiskt lite få.
Vi gick ner till stranden nästan samma tid varje morgon och det var runt 10, gorgonia tid, och då var solen fortfarande ganska ny och sval. Sedan låg vi och sög i oss så mycket sol som möjligt för att sedan ge upp när skuggorna blev för långa och solen inte lyckades värma upp oss i den aningen kyliga vinden. Detta skedde oftast strax innan 17 om jag inte minns helt fel.

Gorgonia Beach Marsa Alam

Här sitter jag och har laddat med en massa mat på lunchen. Jag har vissa problem med bufféer, jag vill testa allt och det innebär oftast att jag tar alldeles för mycket.
De första dagarna när vi var där så träffade vi på en väldigt trevlig servitör, just nu minns jag inte hans namn. Han var väldigt service-minded utan att vara påträngande. Tyvärr så arbetade han bara några dagar innan han hade semester.
Lustigt nog så var det alltid bättre service till vänster om ingången, något vi listade ut efter ett par dagar.
På tal om påträngande, eller nästan påträngande. Jag hade en kock som nästan förföljde mig när jag skulle ta middag. Han var trevlig såklart, och sa att jag var väldigt vacker och liknande och försökte att småprata lite. Hans engelska var dock inte den bästa och jag kunde för allt i världen inte förstå vad han ville med sina vackra ord? Det såg hela tiden ut som om att han väntade på något mer än mina artiga tack.

Nu när vi ändå är inne på maten. Jag personligen tycker att det var en liten miss att inte ha någon som helst möjlighet till mat mellan 17:30, då poolbaren stängde, och 19:00 då middagen öppnade. Det är just den tiden som jag började att bli hungrig så när jag väl kom till middagen var jag vanligtvis lite grinig. De sista dagarna såg jag till att trycka i mig lite strand-snacks innan vi gick till rummet för att duscha och göra oss i ordning för middagen.
Strandbaren var öppen mellan 10-17:30 när vi var där. Enligt guiden så hade de precis ändrat öppetiderna när vi kom dit så det kanske är annorlunda under högsäsong.
Lunch 13-15 och frukost från någon gång tidigt på morgonen, (kanske 7:30?), till 10:00.
Baren nedanför lobbyn var öppen till midnatt där serverade de endast dryck av olika slag.
Maten i sig var som man kan förvänta sig från en buffé-restaurang. Är man bara där en vecka så var den mer än godkänd. De hade en liten pastastation samt en grill där de grillade något nytt på varje dag, båda utanför entrén. För att variera det ännu mera så bjöd de på en middag i pizza-restaurangen och en middag i fisk-restaurangen.

Det går inte att jämföra med hur maten var på RIU-hotellet i Dominikanska men helt klart det bästa jag varit på i Egypten. (Jag har varit på 4 stycken all inclusive i Egypten nu, ingen har haft lägre än 3,5 stjärna).

Gorgonia Beach Marsa Alam

Som avslutande bild, ”Bazaaren” fotad från stranden. Hur den var kan jag inte säga, jag vägrade gå in där. Men Diana och Annika verkade tycka att den var helt okej.
Men jag kan tänka mig att priserna där inne är betydligt högre än i övriga Egypten, delvis för att hotellet är så isolerat att man inte har något annat ställe att handla på, delvis för att hotellet säkert tar ganska bra i hyra för platsen.

Det var allt för denna gång. 🙂

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Resa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

