Popcorn á la USA

Har ni sett vad jag hittade på Ica i en undangömd hylla?

USA

Det var en sådan där hylla där man hittar lite udda matartiklar som har en översättningslapp påklistrad på sig.
Jag kunde inte hålla mig. Jag menar, cheddarkrydda på popcornen? Det måste ju vara en hit, eller?
Jag vet inte riktigt vad chipotle är, men det är säkert gott. Sedan verkar ju amerikanarna vara så där lagom lata, vilka skulle annars uppfinna en micropåse som man även kan använda som skål?

Spännande. 🙂
Den kanske blir ett test senare i veckan. Just nu är det fullt i magen av massa god mat jag fick hos mormor. Vi firade att hon fyller 80 år! Det är härligt att hon är en pigg mormor, när jag ser henne så tänker jag att ”80 år, det är ju ingen ålder”. 🙂

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Vardag och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Popcorn á la USA

  1. Diana Löfström skriver:

    Är din mormor också 80? Wow. Hon är ju fräsch som en 65-åring jämfört med min mormor som ser ut som hon snart är hundra….

    • nsslan skriver:

      Visst är hon? 🙂 Jag tycker inte att hon har åldrats speciellt mycket sedan hon gick i pension.

      Jag har inte sett din mormor på ett bra tag. Sist var väl din födelsedag för 3-4 år sedan?

  2. Joakim C. skriver:

    En chipotle är en jalapeno-chilifrukt som har torkats, traditionellt över öppen eld, så den har fått en lätt rökning också. Det skall alltså vara en medium-het chilipeppar med tydlig röksmak. En riktigt bra chipotle skall ha en märkbar rökarom utan att för den skull ta över, det skall finnas en fruktighet och smaker som brukar beskrivas soom mörk choklad eller kakaopulver och tobaksaromer, allt kombinerat med en tydlig och distinkt chilihetta, som dock inte skall ta över fullständigt. Sedan finns det många olika varianter, särskilt bland färdiga kryddblandningar. En del är riktigt goda och gjorda på riktig chipotle, andra är hemska och består mest av syntetiskt capsicain för chiliaromen och fejkad rökarom. Detär vanligt att chipotlen läggs in i ”en escebeche”, i en vinägersyrlig tomatsås. Sådana är djuvliga att ha i en chili-gryta!

    Torkad chipotle kan användas i t ex grytor, eller som smaksättare i en sås, oftast till något kött. En bearnaise eller ett kryddsmör försatt med chipotle är riktigt mumsigt till t ex en grillad köttbit eller stekt portobello-svamp. Jag har vid några tillfällen lagat till ankbröst med en sås av en reduktion på chipotle och balsamvinäger som jag vispar ner en oherrans massa smör i -en sorts chipotle beurre blanc. Gott, men det behövs bara litet till varje portion. Resterna kan man låta stelna och sedan bre på rostat bröd som bakfyllefrukost dagen efter… 😉

    Vad gäller snacks kan friterade fläsksvålar som man pudrar över litet chipotle-pulver vara en riktigt trevlig upplevelse.

    Hoppas att popcornen är goda!

Kommentera

