Ahh!!

Loggade in på min bank idag för att kolla statusen och betala en räkning, kom på när jag satt där att de har lagt in en mycket smidig funktion där man kan se hur pengarna har förflyttat sig under åren. Jag gick tillbaka till 2009 och kollade fram till 2011 och upptäckte till min förskräckelse att jag nästan inte har lyckats att spara någonting alls!
Med tanke på hur mycket jag tjänar och vad mina månadsutgifter är så borde jag kunna ha sparat ganska mycket.
Jag var medveten om att jag inte sparade så mycket som jag kunde, men att det var så lite hade jag aldrig kunnat tänka mig. Jag får faktiskt lite ångest över det.

Vart har då pengarna tagit vägen?

Jag har under de tre åren:

  • Renoverat badrummet (minst 30 000)

  • Köpt en 52′ plattv (ca 10 000)

  • Köpt en ps3’a (ca 2500 +spel)

  • Köpt ett wii (ca 2500)

  • Köpt en dålig mobil (ca 3000)

  • Köpt ett surroundsystem  och en blueray (ca 5000)

  • Köpt en bärbar dator (ca 6000)

  • Köpt en ny stationär dator +skärm (ca 7500)

  • Köpt en ny skrivare (ca 2000)

  • Tapetserat och målat om i hall/kök (några tusen)

  • Lagt nytt golv i hall/kök (några tusen)

  • Köpt nya golv och taklister till hall/kök (några tusen)

  • Köpt nya möbler (ca 13 000)

  • Köpt ny kyl och frys (ca 19 000)

  • Resor (ca 40 000)

  • Betalat av bilen (ca 60 000)

Sedan är det ju alla andra smågrejer som jag har köpt under åren. Det drar iväg.
Är det något av inköpen jag ångrar då? Ja, det skulle vara mobilen då. Den är kass. Det andra ångrar jag inte.

Vad ska jag göra under året då?
Jag tror att det är de små utgifterna jag måste ta tag i, de där som rullar som snöbollar. Äta ute istället för att göra matlådor, sådana saker. Jag kan säkert spara några tusenlappar i månaden om jag anstränger mig lite mer.
Nu är det inte så mycket kvar jag vill förändra i lägenheten heller, så de kostnaderna kommer att minska. Just nu har jag all elektronik jag vill ha och den fungerar och är ganska fräsch. (Det skulle vara om den bärbara havererar, den behandlas lite väl omilt ibland.) I år har jag dessutom köpt en ny mobil plus ett xbox 360 med kinect, så det är redan gjort.
Resorna tänker jag inte dra ner på om jag inte absolut måste. De är viktiga för mig och per år blir det inte så mycket ändå, inte med tanke på vad jag får för pengarna.
Jag handlar presenter/julklappar för ca 10 000 per år men det tänker jag inte heller dra ner på. Familjen är ju egentligen värda så mycket mer. Jag kanske tom ökar den kostnaden.

Övrigt då?
Jag vet faktiskt inte. Jag kanske skulle försöka att sätta ett sparmål per månad? Vad är rimligt?
Jag vill ju faktiskt leva också, inte bara överleva.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Funderingar, Vardag och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

