SJ 3000 -första åkturen

Igår åkte jag den första turen som resenär med SJ 3000, bara en dag efter invigningen.

Lite tankar och observationer.
Benutrymmet är kanon, här snackar vi komfort. Jag tror det är samma i 1:a-klass och 2:a-klass. (Stolsmått ingick inte i utbildningen.)
Aningen störande ljuslist vid fönstret, gjorde så att jag hade svårt att ta en tupplur.
Sköna stolar.

SJ 3000
Fluffig vinterjacka får fortfarande inte plats bredvid datorn.

SJ 3000
Tjusigt. 🙂

SJ 3000
Från ytterdörrarna in till 1:a-klass med den lilla buffén i bakgrunden.
Toaletter på varje sida.

SJ 3000
Blickar ut över 1:a-klass. (Ej tyst avdelning. Den ligger åt andra hållet.)

SJ 3000
Rymlig toalett, 2:a-klass. Den gröna lampan visar vart sensorn sitter för att spola, dvs, man behöver inte längre trycka på en knapp utan viftar bara lite framför den. Samma för att få vatten i kranen, vifta lite under munstycket.
(Jag har större rumpa än vad det ser ut som på bilden. Den passade excellent in i utrymmet där det lilla fönstret satt.)

SJ 3000
Röd lampa som lyser när dörren är låst. Mycket smart. 🙂 Nu behöver man inte längre noja sig över att man kanske inte lyckades låsa ordentligt.

SJ 3000
Mobilhörna. Den ska visst dämpa ljudet lite. Sitter i vestibulerna, alltså där ytterdörrarna finns.

SJ 3000
Den här finns också i vestibulerna. En informationsdisplay som visar lite allt möjligt. Just då visade den tid, ytter-temperatur, tågnummer, nästa station, slutstation, hastighet och i vilken vagn jag var. Mycket bra idé.

SJ 3000
Sist men inte minst, Bistron. Väldigt tjusig. 🙂
Tanken med designen som inte syns så väl här, var för att få ett bättre flöde. Det finns inga möjligheter att slå sig ner i bistron utan det finns endast ett långt barbord till höger om bilden. Barbordet var fullt när jag var där och folk gick och ställde sig lite överallt för att de ville uppehålla sig i bistron en stund för att prata med varandra. Det hämmade flödet om man säger så.

Annars då?
Jag hörde några medresenärer i 1:a-klass klaga på att det inte var någon skillnad mellan 1:a-klass och 2:a-klass. Det finns ju inga enkelstolar som det finns på x2000, (eller numera SJ 2000), utan bara 2+2. Stolarna är dessutom lika breda i båda klasserna. Skillnaden är att armstöden mellan är lite bredare i 1:a-klass samt att det finns lampor placerade mellan stolarna där som till viss del skymmer framförvarande. Dvs, det är numera mycket svårare att spionera på grannen framförs dator och ljuset från läslampan sitter på ett bättre ställe.
I 1:a-klass ingår även den lilla buffén samt gratis internet.
I 2:a-klass så sitter man lite närmare varandra även fast stolarna har samma bredd, innanför fönstret finns även en liten yta för att ställa tex en väska.

Jag hörde även missnöje över att korglutningen var borta. SJ 3000 lutar ju inte och har motorer på 3 av 4 vagnar vilket även innebär att den låter lite mer. SJ 2000 har bara motorer i själva drivenheten och där sitter inga resenärer.
Det är andra boggier som inte går riktigt lika mjukt som på X2000, jag törnade in i en stolsrygg i en snäv kurva strax innan Hudiksvall.
Men man får ju komma ihåg att SJ 3000 inte är en ersättare till SJ 2000 utan snarare ett komplement. Förhoppningsvis så hinner jag vara med och köra ersättaren till SJ 2000 innan jag går i pension. 😉
Varför lägger man då SJ 3000 på Sundsvallssträckan när den är ökänd för sina hemska kurvor? Jo, det är ju så att SJ 3000 är just nu det enda tågsätt som SJ har  som kan köras på Botniabanan. Nu är ju inte Botniabanan öppen än, men när den väl kommer igång så är tanken att man ska slippa byta tåg när man kommer till Sundsvall för att fortsätta mot Umeå eller Stockholm.
Jag har även hört folk klaga på att det kallas snabbtåg när det tar 10 minuter längre att åka Sundsvall-Stockholm. Det är ett snabbtåg, det kan gå i 200 km/h, sedan att banan har sina begränsningar och att det blir fler och fler tågbolag på spåren gör att det blir svårare att få bra tidtabeller.

Överlag är jag mycket nöjd med det nya tåget. Det är inte SJ 2000, men jämfört med allt annat där ute på banan så ligger det på en stark andraplats. 🙂

Betyg:
 4 Knubbis av 5 möjliga.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Foto, Funderingar, Jobb, Vardag och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till SJ 3000 -första åkturen

  1. Gunnar Andersson skriver:

    X55 är ju snyggarw än X40 missade att ta en bild 2011 i Knivsta.
    Trångt är det väl alltid på tågen när folk ska mötas i gångarna osv.
    Är det några kända tekniska problem och hur har X55 klarat vintern så här långt?
    Kurvor ja ändå gjordes mycket på sträckan Gä-Su på 80 talet helt nya linje sträckningar osv.
    Pågår väl planering för för fler mötesplatser samt mera dubbespår men allt handlar ju om pengar.

    Korglutning hade kostat mera och Sj går ju dåligt Sj 2000 har ju ofta fel på korglutningen vet du vad det beror på och man borde väl kunna lösa detta problem?

    Kör du bara sträckan Suc-Cst-Suc?
    Jag tycker även du är snygg och din blogg är roligt att läsa!

    Ta gärna bilder b la från din arbetsplats jag jobbade 27 år på cst men tog aldrig några bilder vilket jag ångrar idag kan ju lätta både fota och filma.

    fd radioloksoperatör sj+trafficare

  2. nsslan skriver:

    X55 är mycket snyggare än x40, det är ju en väldig skillnad.
    Inga kända problem så vitt jag vet. De har klarat sig bra.

    Jag har inte haft korglutningsproblem på väldigt länge så i det stora hela är det nog åtgärdat.

    Ja, så gott som alltid kör jag suc-cst. Det är väldigt sällan jag hamnar på någon annan sträcka.

    Tack!

  3. arskortguldsj skriver:

    Bra analys av X55 från en resenärs synpunkt.

    Kan tillägga att 2+2 sittningen i 1 klass gör att det känns lite trångt när det är fullt. Det är lite av ”Charterflyg till Mallis” varning över det hela.

    Å andra sidan är borden vid 4-sitsgrupperna lägre än i X2000 vilket är bekvämare både när man äter och framförallt när man jobbar med datorn.

    Därför älskar jag plats 31 dvs ytterplats vid fyrgrupp nära buffén ( och toaletten ).

    /Årskort Guld SJ

    • nsslan skriver:

      Ja, jag kan hålla med om att det känns lite väl trångt och inte speciellt lyxigt när det är fullt i första klass. Sedan gillar jag inte att det blir stopp vid tidningsstället när alla ska in samtidigt.

      Jag har faktiskt inte testat 4 -sitsgrupperna, jag får göra det nästa gång jag har en sj 3000 -tur. Själv har jag ingen favoritplats, jag har åkt som passagerare alldeles för sällan för att kunna bilda mig en uppfattning om vart jag skulle trivas bäst.

      • arskortguldsj skriver:

        Detta med trängseln vid tidningsstället är en skarpögd iakttagelse.
        Jag noterade att någonting var fel där men jag kunde inte komma på det – men det är just detta med att det är trångt där.
        Sedan har många för vanan att stå och fundera länge på viken tidning man skall läsa. Inget fel med det men det underlättar inte.

Kommentera

