Nödvändigt ont

Idag har jag varit iväg på gynekologisk cellprovtagning.
Det är alltid lika roligt när man får visa upp muffen för en helt okänd människa som dessutom skrapar runt lite därinne med något som ser ut att vara en flaskborste i miniatyr.
Men det är väl ett nödvändigt ont, hellre det än sent upptäckt cancer.

Det kan ju inte vara helt kul att ha det som arbete, tänkt att titta på sådant varje dag, hur kul kan det vara? De vet iaf hur olika man kan se ut därnere, något som kanske inte alla tonårspojkar vet, eller flickor heller för den delen. Det skulle ju vara något att visa på sex och samlevnad i skolan, olika typer av kvinnor och män. Jag kan tänka mig att nu när det är så lättåtkomligt på nätet så tror väl många att tjejer, (och killar), ser ut som de i porrfilmerna. För det är det enda de får se.

Jag läste för länge sedan ett inlägg av någon av Schulman-bröderna att han inte förrän sent i livet insåg att tjejer faktiskt har hår på armarna. På armarna! Vad trodde han då om resten av kvinnokroppen?

Jag kan dessutom tänka mig att något man lär in i tonåren kan vara svårt att ändra när man väl har blivit vuxen. Tex det där om hår.
Jag kan se till mig själv som exempel. Jag ”lärde” mig på högstadiet att tjejer inte ska ha hår under armarna, inte heller på benen och bikinilinjen skulle trimmas. Så här i vuxen ålder kan jag tycka att det är lite väl extremt att förvänta sig att alla ska orka hålla på och underhålla detta nästan varje dag.  Jag bryr mig själv inte om att andra tjejer har hår under armarna eller på benen, och deras bikinilinjer synar jag inte över-huvud-taget. Jag kan tycka att det är aningen osexigt om en kille har så mycket stripigt hår under armarna att en talgoxe gärna vill bygga bo där, och samma på en tjej. Men jag stör mig inte på det och jag skulle aldrig få för mig att kommentera det. Folk får se ut som de vill.

Men när det kommer till mitt eget hår. *suckar*
Om det går så pass långt att jag har några mm hår under armarna så får jag lite lätt ångest. Jag kan inte ha på mig armlösa tröjor i rädsla för att någon ska få syn på de där små håren. Och om jag redan har en sådan tröja på mig och någon gång under dagen inser att det går att skönja dessa hår så gör jag allt för att dölja dem, dvs håller armarna tätt mot kroppen, undviker att höja armarna så att det syns, osv, samtidigt som jag konstant oroar mig för att någon ska se. Det är lite stört, jag vet, men det är så jag känner.
Det är inte lika illa med benen och bikinilinjen syns ju inte så ofta som tur är. Men jag tar ändå gärna på mig långbyxor om jag har lite stubb på benen och ska träna bland folk. Jag har faktiskt gått på gymmet i 3/4 byxor med några mm stubb, men det tar emot och jag vill gärna dra på mig ett par hellånga byxor så att ingen kan se.

Nu finns det ju mer saker än kroppsbehåring jag får lätt ångest över, att gå bland folk med smutsigt hår är en sån grej. Det är en oresonlig rädsla för att folk ska tycka att jag är äcklig.
Samma med att lukta svett. Åh huga. Om jag kommer på mig själv med att lukta svett så dör jag lite och skäms varje gång jag kommer i närheten av någon annan.
Samma med dålig andedräkt, jag vägrar att ha dålig andedräkt. Och det är väl också det enda jag har svårt för hos andra människor av allt det ovanstående. (Undantaget de som konstant luktar illa pga dålig hygien. Inte de som blivit svettig under dagen pga något ansträngande eller liknande.)

 

Jag kommer inte riktigt ihåg poängen med det här inlägget. Men det är lite så min hjärna fungerar, vi börjar med en sak och spinner sedan vidare på det tills det har blivit något helt annat.

I vilket fall.
Har ni några tankar och åsikter om det här inlägget?

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Funderingar, Vardag och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nödvändigt ont

  1. Joakim Ewenson skriver:

    Tankar och åsikter?

    Jag är mest glad och lättad över att vara man, inte kvinna, faktiskt, efter inledningen där..! :-O

Kommentera

