Puh…

Fredag:
Oj, oj, vilken start på dagen.
Pappa och jag hade planerat att åka till Tivoli, en stad i bergen utanför Rom. Planen var att vi skulle ta tunnelbanan som går precis utanför hotellet till tågstationen som ligger lite utanför, tiburtina, för att därifrån ta tåget till Tivoli.
När vi gick till tunnelbanan så var den låst så vi gick vidare till Termini, centralstationen, och fick där reda på att det var strejk på tunnelbanan.
Wohoo…
Dags att tänka om alltså.
Vi letade länge och väl efter en karta för bussarna men hittade ingen, informationen var stängd och det var milslånga köer överallt.
Efter att ha snurrat runt på Termini bra länge hittade vi en karta och tog en buss, en riktigt full buss. Och då menar jag FULL! Det gick inte in en människa till och det vet jag då flera försökte. Och där stod vi som packade, svettiga sillar i kanske 30 minuter bara för att konstatera att vi tagit helt fel buss. Så det var bara att vända tillbaka igen. Nu står vi och väntar på rätt buss, bara 3 timmar efter att vi hade tänkt åka.


Efter bra längre så kom äntligen rätt buss, och den körde förbi oss. Uppgivna funderade vi på vad vi skulle göra. Var inte denna resa menad?
Efter ännu en lång stund kom dock bussen på andra sidan plattformen. Vi kastade oss på den för att äntligen lämna Termini.
Även denna buss var fullare än full och jag funderade på hur jag skulle stå ut. Plötsligt hör jag en duns och folk börjar att ropa. Bussen stannar mitt i vägen, med en fil till höger och två till vänster. Det visar sig att en kvinna har svimmat i värmen. Sedan så står vi där, länge.
Ända tills ambulansen kommer, då först fortsätter bussen, ca 20 minuter efter stoppet.

Tiburtina verkar vara en rätt så ny station, stor, med självbetjäningsautomater. Vi köpte två biljetter i en sådan till Tivoli, hela 4.6 € gick de på. Tågresan dit gick bra och utsikten var bitvis helt fantastisk. Djupa dalar, höga berg och städer bygga så att de täcker hela kunnat. Vallmon blommar dessutom nu och det är vackert att se.

I nästa inlägg skriver jag om Tivoli, eller mer specifikt Villa de’Este, och visar lite bilder.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Italien, Resa och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Puh…

  1. Gunnar Andersson skriver:

    Vilken soppa men hur är vädret där nere och får vi se några bilder/filmer???
    Gunnar fd Sj radioloksoperatör

Kommentera

