Italien, Rom, del 1

Nu så, nu har jag börjar med bilderna iaf. Det är fortfarande hur många som helst kvar men jag tänkte mjukstarta lite med dag 1.

Det var mest en resedag. Pappa och jag började med att ta tåget klockan åtta från Sundsvall för vidare färd mot Arlanda. Vi var båda inställda på att det skulle bli en lång dag så vi försökte att slappa lite på tåget.


Tåget var i tid till Arlanda vilket innebar att vi hade ett par timmars dötid innan den vanliga incheckningen startade. Men vi är ju moderna så vi checkade in oss i en automat istället. 🙂 Vi konstaterade att det var långt till terminalen, det tog ca 15 minuter att gå dit från sky city. Så efter att ha promenerat dit och lämnat väskorna i en bagedrop så gick vi tillbaka och åt den, numera, traditionella utresematen på McD.

Väl på planet så läste jag såklart igenom säkerhetsföreskrifterna och skrattade lite åt bilderna.

”Run away from aircraft”. Menar de nu på en gång eller?

Gå inte ut genom dörren om det brinner utanför. Nähä? Har det hänt och de måste därför varna för det?

Nåja.
Vi mellanlandade i Köpenhamn och gick runt lite på flygplatsen där. Vi var inte riktigt säkra, men vi höll tummarna för att det inte var meningen att vi skulle hämta ut väskorna igen för att sedan checka in dem en gång till.
Vi hittade ett ställe där det var skyltat för folk som bara mellanlandade, men där fanns ingen personal från Norweigan  så vi satte oss och väntade vi gaten istället. Där satt det även en snygg italienare som jag spanade lite på i smyg. Efter ha lyckats tjuvkika på hans mobil så kunde jag dock konstatera att han var gift och hade två barn.


Mellanlandar i Köpenhamn.

Båda flygresorna gick bra. Vi var i tid och det var inte speciellt turbulent. Men landningen i Köpenhamn var nog den sämsta jag någonsin varit med om. Jag tittade ut på strutarna och jag kunde inte se att det var någon speciellt vind som kunde motivera det heller. Det skulle finnas internet på all plan vi flög med också, men jag kan inte påstå att det fungerade speciellt bra. På utresan fungerade det bara på väg till Köpenhamn, på väg till Rom så kom jag in på nätet men fick inte upp några sidor. Samma på resan hem, jag kom in men inte längre.

Väl framme på flygplatsen i Rom så blev vi lite lättade över att väskorna hade åkt hela vägen med oss, som vi trodde, men inte var helt säkra på. Efter att ha gått upp och ner och fram och tillbaka så hittade vi till slut flygtåget. Medan pappa  köpte biljetter så ringde jag till vårat hotell. Vi landade nämligen så pass sent, runt åtta på kvällen, att receptionen hade stängt. Efter att på knackig engelska försökt förklara vad jag ville ett antal gånger så lyckades vi tillslut förstå varandra. Hans engelska var inte heller bra och under samtalet så ropades det ut något på italienska i högtalarna så omständigheterna var inte heller de bästa.

Efter ett tag så kom tåget och vi tog plats.


Dörren in till hytten var öppen en liten stund men jag var lite för seg för att orka springa fram och titta in.
Det tog sin lilla stund att ta sig in till Rom, jag vet inte exakt hur länge, men runt 40-50 minuter kanske. Vi stod stilla bra länge vid nåt ställe.

I huvudet hade jag memorerat hur kartan såg ut från Termini, centralstationen, till hotellet. Det var bara en stor gata ner, så det var inte så svårt.
Efter en kvarts promenad så var vi äntligen framme men till vårat förtret så kom det ingen och öppnade trots ihärdiga tryck på ringklockan. Efter ca 15 minuter så ringde jag hotellet igen och fick då reda på att han var på väg. Det hade visst varit något problem på något av de andra hotellen han arbetade på, eller nåt sånt.
Så efter dryga 5 minuter så kom han och släppte in oss och visade oss våra rum. Han ursäktade sig så mycket och var väldigt trevlig.

Det skulle vara internet på rummen men tyvärr så fungerade det inte på ”min” sida av trapphuset. Trots omstart av router och test av kabel rätt in i väggen så kom det inte igång. Däremot så fungerade det på pappas sida. Av något anledning så var det olika leverantörer på de två sidorna. Så jag fick sitta inne i fikarummet på pappas sida om jag ville ha internet.

Hotellet var till viss del obemannat. Receptionen var bara öppen några timmar mitt över dagen. Men det ingick linne och sådant. Rummet städades dag 3 när vi var det, så jag vet inte hur ofta det gjorde sånt. Men det är ju inte så att hela rummet är jätteäckligt bara efter 2 nätter och en dag, så det fungerade för oss iaf.
Nerva heter stället iaf, och det ligger precis bredvid en metro-station som heter Cavour. Det var väldigt centralt.
Eftersom att det var obemannat till viss del och för att receptionen bara fanns på ena sidan av trapphuset så hade de övervakning där. Jag antar att det var därför iaf.

Så här såg mitt rum ut.

Och rumsnyckeln användes för att få igång strömmen, precis som på många andra hotell.

Efter att vi installerat oss så gick ut för att få i oss lite mat innan sänggåendet. Vi hittade dock inget som föll oss i smaken så det blev en glass och sedan hopp i säng.

Här finner ni lite fler bilder från dag 1.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Italien, Resa och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

