Logistik

Jag sitter och försöker planera min första ensamresa till hösten.
Det är svårare än vad det verkar från första början.
Första läget var att jag vet vart mitt resmål är och för att ta mig dit måste jag flyga. Men nu när jag tittar närmare på det så är det ju inte riktigt så enkelt.
Jag måste vara framme innan en viss tid för sedan stänger incheckningen till rummet. Så ankomst absolut senast 17, gärna lite innan. Men flyget gick inte ända fram, så då måste jag åka buss först från flygplatsen, sedan byta buss och sedan gå en liten bit. Alltså måste jag vara på flygplatsen senast 14. Om jag ska ta tåget till Arlanda så kan jag inte flyga innan 14 om jag vill slippa en natt på hotell i Stockholm.
Okej.
Så då måste jag välja mellan en natt i Stockholm eller en natt i en annan stad på vägen.
Efter att ha sökt efter flyg så kommer jag fram till att jag har London eller Paris att välja mellan. Båda är mindre roliga eftersom att de innebär flygplatsbyte så det enkla alternativet att sova på ett hotell på/nära flygplatsen fungerar inte.
Så först får jag försöka att lista ut hur jag tar mig emellan flygplatserna. Hur gör jag för att det ska bli minst besvärligt?
Jo, för så jämför jag hur de olika bussarna/tågen går till och från de olika flygplatserna. Vart möts dessa linjer? Så att jag slipper irra runt i en storstad jag aldrig varit i förut.
Efter mycket sökande så hittade jag en gemensam nämnare, då gäller det att se om det finns några prisvärda hotell i närheten. Jag vill inte gärna punga ut 3000 spänn för en övernattning mellan flyg.
Sedan måste jag leta reda på vilket flyg jag ska ta hem, dels för att hinna med buss till flygplatsen och sedan för att slippa en extra övernattning och hinna med tåget hem igen.

Så det som var så enkelt från början blev plötsligt inte lika enkelt.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Funderingar, Resa och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

