Ett år sedan

Kommer ni ihåg vad ni gjorde då?
Det gör jag. Det var första dagen på min semester och jag var hemma och följde dagens händelser med andan i halsen.
Förutom själva dådet så kommer jag ihåg hur irriterad jag var över att media var så snabba på att kalla det en terrorattack från någon islamistisk gren. Jag kommer inte ihåg exakt vilken. Och jag kommer ihåg. hur folk nästan omedelbart var övertygade om att det hade med muslimer att göra. Twitter, flashback, många trådar fylldes med dessa ”säkra” påståenden.

Jag följde händelserna ”live” så gott det gick. Först chocken över Oslo, bombningen, och sedan började det ramla in länkar till twitter. Folk rapporterade direkt från Utøya och världen började förstå att det hände något ännu värre där ute på ön.

Vi vet ju alla nu vad som egentligen hände. En ensam galning gjorde mycket skada på grund av någon sjuk ideologi. Frågan är om det är till någon tröst för de som förlorat någon de älskade?
Jag kan inte föreställa mig hur det senaste året har varit för dem, födelsedagar som inte längre firas, julafton där någon inte längre deltar, det är hemskt.
Mina tankar går idag till alla de som saknar någon som mördades förra året.

 

Sverige Norge flagga hjärta

 

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Norge och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ett år sedan

  1. Gunnar Andersson skriver:

    Mannen är psykiskt sjuk han har handlat helt själv det finns ingen nationalistisk organisation som vill ha något med honom att göra.Han är en massmördare som dödat folk av sin egen folkstam ett riktigt avskum!

    Hur har vädret i Sundsvall varit?I Långshyttan mest regn och kallt.
    Krya på dig sötnos!

    Fd radioloksoperatör SJ+ISS 1979-2006 cst vxl

Kommentera

