Eureka!

 

Efter mer än 10 år så har jag äntligen hittat ett svar på varför jag har så svårt för bl.a benböj. Det är nämligen så att jag efter ett tag får sockerdricka i armarna, och ibland när jag sover så kan jag vakna av att jag inte längre kan röra på en arm då jag haft den ovanför huvudet och den har helt domnat bort. 

Jag har länge vetat om att jag är lite stel i bröstryggen och har vid ett flertal tillfällen varit till olika sjukgymnaster och fått övningar för att få bort det, men nu i min jakt på övningar för att träna bort mitt ryggskott så snubblade jag över den här sidan: träningslära
Jag testade det de kallar ”wall slide”…. Satan i gatan. Det är inte ofta jag svär men ni kan inte ana hur stel jag är! Jag kommer knappt förbi utgångspositionen och när jag har försökt att göra några repetitioner av övningen så får jag stickningar i underarmarna. 
Jag kan bara tolka det som att jag är så stel att denna rörelse blockerar blodtillförseln till armarna och det är därför jag får ovan nämnda problem. Det blir inte heller bättre av att jag fick syn på det här stycket: ”Stel nacke inverkar på nervflödet till andningsorganens muskler, och stelhet i bröstryggen belastar nervflödet till hjärtat. Resultatet blir en komprimerad bröstkorg och sämre blodtillförsel och syreupptag till kroppens olika organ, vilket i sin tur ger både sämre hållning och ett försvagat immunförsvar. ” Hela artikeln finnes här.

Stelheten sträcker sig även runt bröstkorgen, det är faktiskt riktigt obehagligt att göra övningen en längre stund för det är så stelt. Jag riktigt känner hur alla muskler drar ihop sig och förtvivlat kämpar emot töjningen. 

Men här ska töjas! (Inte så att det gör ont såklart.) För jag tror att om jag blir mer rörlig där så kommer även andra små sidoproblem att försvinna. 

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Eureka!

  1. Annica Z skriver:

    Oj! Första gången jag gjorde övningen och började röra armarna uppåt gick det blixtar med sockerdricka i armarna! Efter första gången gick det bättre.

    • nsslan skriver:

      Jag gjorde kanske 15-20 stycken igår i omgångar. Jag klarade knappt 4-5 stycken, sedan var jag tvungen att ta en paus. Idag känns det som om att jag har träningsvärk i ryggen. Det lär ta ett tag innan det blir mjukt och rörligt igen.

Kommentera

