Nytt År, nya tag.

 

 

Så som många andra tänkte jag försöka ta tag i kost och träning. Jag har börjat att få en riktig muffinsmage. Lite pösig sådär. Och jag gillar det inte, inte ett dugg.
Många försöker linda in sig själva och andra med att säga att det är trivselkilon, kärlekskilon, osv. Men mina kg är inte det utan motsatsen. Det är tröstätningskilon, uttråkningskilon, omotivationskilon. Det är kg som kommer när man inte orkar laga riktigt mat eller träna. Chips, glass och onyttig mat byggde denna mage.


image

 

Det kanske inte ser så mycket ut här på bild, men jag känner det i kläderna och jag gillar inte vad jag ser i spegeln.

image

 

Jag kan inte påstå att det är en massa vikt som har ansamlats på mig. Jag vägde mig igår och jag låg på 64.1 kg till mina 169 cm. Inte så farligt, men det är ändå 3 kg mer än vad jag vägde när jag kände mig som friskast och starkast. Och jag kan garantera att det inte är muskler jag har gått upp, jag har snarare förlorat muskler och gått upp ännu mer i fett.

Jag har plockat ihop ett nytt gympass jag tänker försöker köra två gånger i veckan, plus om jag hinner och det passar, ett valfritt konditionspass på ego. Förmodligen bodycombat, mc eller crossfit.

Jag kör det uppdelat i pass i cirkelform. Dvs jag går emellan övningarna utan paus och när ett varv är avklarat så vilar jag i några minuter innan jag kör nästa varv. Det är 3 pass och de körs i 3 varv vardera. Första omgången ska jag köra 10 stycken repetitioner och sedan ska jag försöka köra 10 i de nästkommande två varven, klarar jag 10 alla tre varv är det dags att höja vikten.
Så här såg det ut idag när jag körde, det var andra gången jag testade det här upplägget.

Cirkel 1.

Benpress, 3*(80*10) <- Dags att höja (antal varv*(kg*repetitioner))
Benböj, 3*(15*10) <- Dags att höja
Vadpress, (35*10), (35*15), (35*15). Vadpressen beslutade jag mig att köra *15 då vaderna är sådana muskler att de behöver lite fler repetitioner.

Cirkel 2.

Bänkpress, 3*(30*10) <- Dags att höja
Situps på pilatesboll, utan vikt, 15, 12, 12. Här kör jag max istället för 10.
Ryggresningar, utan vikt, 10, 10, 10. Körde med händerna vid pannan, nästa gång blir det armarna rakt fram.

Cirkel 3.

Ryggdrag, 3*(35*10) <- Dags att höja
Axelpress m. hantel, 3*(5*10) <- Dags att höja
Bicepscurl, (5*10), (5*10), (5*9)
Tricepspress, (12,5*10), (12,5*8), (12,5*8)

Bonusövning, marklyft utan att gå ner i mattan. 3*(15*10).

Sedan nedvarvning i form av gång på löpband och avslutning med helkroppsstreching.

Testa gärna själva. Det känns att man går igenom hela kroppen. Sedan fungerar inte cirklarna så som ovan i ert gym, gör egna cirklar. De är inte huggna i sten. Om jag byter gym från Alnö till inne i stan så kommer jag att få göra om dem för att de ska passa där.

 

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Träning, Vikt och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

