2 kr.

Är det inte fascinerande så säg.

I förrgår var jag på 7-eleven och handlade lite kvällsfika. En liten macka och en smoothie. Han i kassan frågade om jag ville ha en påse, jag sa glatt ”Ja, tack!” och tänkte att jag skulle få en sådan där liten påse som är så tunn så att den nästan inte kan räknas som en. 
Det visade sig att jag fick en stor påse, som han tog 2 kr för, och som var onödigt stor för mina två varor. 
Detta har jag nu stört mig på i två dagar, dels att jag fick betala för en påse jag egentligen inte ville ha, dels för att han inte informerade mig om att han menade en stor påse och på mig själv som inte sa till när jag insåg att jag inte ville ha den. Men jag ville inte verka snål. 
Men den var så onödig! Hade jag inte fått någon påse hade jag krängt av mig ryggsäcken och lagt grejerna där, eller i fickorna på jackan. 
En liten påse hade varit fullt tillräckligt, eller ingen alls. Men inte en stor. Hur kunde han få för sig att jag ville ha en stor påse? 

2 kronor kostade den, det är ingenting om man tänker på vilka överpriser jag betalade för mackan och smoothiesen, eller på hur mycket mer eller mindre onödigt jag köpt till mig själv i julklappar. 
Men ändå gnager dessa två kronor mig. 
Lite som när jag inte vill lägga i en extra femma i parkeringsautomaten då jag inte är säker på om jag kommer att utnyttja tiden. 

Det stör mig att jag stör mig så mycket på sådant. 
Hur är det med er? 

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Funderingar, Vardag och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till 2 kr.

  1. Fia skriver:

    Säg ”du frågade om jag ville ha, inte köpa, en påse” nästa gång 🙂

Kommentera

