God granne eller jobbig granne?

Undrar om jag var en jobbig granne idag?
På väg till huset så såg jag en kvinna som bor på samma våning som mig, hon höll på att lasta kassar ur bilen och jag såg att det redan stod 5-6 stycken borta vid porten.
Jag frågade om jag kunde hjälpa till. ”-Nej tack”, tyckte hon. ”-Det går bra.” Jag frågade om hon var säker och hon svarade ja.
Jag nickade och gick vidare, väl vid porten så är hon precis bakom mig med sina sista kassar och jag håller upp dörren åt henne. Jag frågar än en gång om jag kan hjälpa till, (hon hade nog 7-8 kassar totalt.) Hon tackar vänligt nej än en gång och ställer tre kassar mot dörren så att den inte ska gå igen och börjar plocka med sig alla de andra mot hissen.

Jag kunde inte med gott hjärta smita före henne och ta hissen upp till samma våning medan hon var kvar där nere och bar fram kassarna i omgångar, så jag säger resolut -”Jag hjälper dig, vi bor ju ändå på samma våning,” och tar tag i de tre kassarna vid dörren. Hon får med sig de andra och vi åker upp tillsammans.
Hon tackade för hjälpen och vi skildes åt.
Men nu blev jag lite osäker, var jag kanske lite för vänlig? Hon tackade ju faktiskt nej tre gånger, hon kanske hade någon anledning till varför hon inte ville ha hjälp? Hon kanske inte ville att någon annan höll på med hennes kassar?

För mig var det inget extra besvär. Påsarna jag bar var inte speciellt tunga och det handlade bara om några få meter och jag hade inte bråttom.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till God granne eller jobbig granne?

  1. arskortguldsj skriver:

    Detta händer mig ibland men inte ofta.

    Bry dig inte om du gjorde rätt eller fel.

    Du gjorde rätt i och med att du visade omtanke och välvilja. Om det föll i god jord eller inte skall du inte bekymra dig om. Det är tanken som räknades och den var god. Gläd dig åt att du hade tillfälle att visa hjälpsamhet – och gå vidare. 🙂

    /Årskort Guld SJ

    • nsslan skriver:

      Då gör jag så. 🙂
      Jag tycker generellt att det är för få som visar upp normal hjälpsamhet, som att hålla upp dörren åt dem som kommer efter, hålla hissen i några sekunder och liknande. Så jag försöker att göra det så ofta jag kan, det kanske smittar av sig. 🙂

Kommentera

