Nytt träd

Mina odjur är ju inneodjur vilket innebär att de måste ha riktiga klösträd för att kunna vässa klorna och för att jag ska minska på slitaget på soffan.
Tyvärr så håller träden inte mer än kanske ett år då kvalitén inte alltid är den bästa och nu var det dags igen att införskaffa ett nytt.
Efter att ha googlat lite och kollat igenom ett antal husdjurssidor så konstaterade jag att bara en pinne på en platta kostar runt 200-300 spänn. Inte ett pris jag hoppar högt av glädje över med tanke på vad man egentligen får. Så jag googlade lite mer och hittade e-bay.de. Alltså den tyska varianten.
Väl där så hittade jag till slut ett ordentligt träd för ca 600 kr, sedan så började jag såklart att analysera prisena mot varandra, vad jag får för pengarna, hur mycket jag vill lägga osv. Till slut bestämde jag mig för att köpa det dyrare trädet från Tyskland. Då började nästa problem, att skapa ett konto på e-bay.
Herre min skapare, jag trodde jag skulle få en hjärnblödning. Jag snurrade runt och gjorde samma sak 5 gånger på 5 olika ställen innan det till slut fungerade. Men skam den som ger sig. Jag beställde trädet i söndags, idag ringde jetpak och frågade om jag var hemma på kvällen för att kunna ta emot paketet.
Väldigt snabb leverans måste jag säga, det tar minst lika lång tid innan jag får kattgrejer inom Sverige.

Så istället för att köpa en sån här för 360kr + frakt.
träd

Så köpte jag ett sånt här för runt 600 kr inklusive frakt.

Pascha Klösträd Kratzbaum Bontoy

Efter 15 minuter såg det ut såhär.

Pascha Klösträd Kratzbaum Bontoy

Efter en halvtimme.

Pascha Klösträd Kratzbaum Bontoy

Och efter ungefär en timme. I den sista halvtimmen ingick även ca 5 minuters sökande efter förlagd insexsnyckel och 10 minuter för att skruva upp toppen i taket.

Pascha Klösträd Kratzbaum Bontoy

Jag var dock tvungen att flytta trädet då Knubbis, som är en ganska stor katt och som snart fyller 13 år, hade väldiga problem att ta sig från rundeln ner till första avsatsen. Den var lite för kort för honom att hoppa ner till och samtidigt göra en kraftig vändning för att kunna ta sig till nästa avsats.
På första försöket hoppade han helt sonika ner från rundeln till golvet och det såg inte alls bra ut. Han ser lite dåligt nämligen och har därför svårt med avstånden ibland, han är ganska tung och golvet är lite halt, så vid det tunga  nedslaget så gled alla ben ut åt sidorna, lite som bambi på hal is. Och sådana riskfyllda manövrer tillåter inte matte.

Så nu har trädet fått en annan plats där man kan fuska och kliva ner på byrån för att sedan ta sig ner till första avsatsen.

Pascha Klösträd Kratzbaum Bontoy

Sedan återstår ju att se om katterna faktiskt gillar trädet också. Det kan man aldrig vara säker på.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Vardag och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nytt träd

  1. Lena skriver:

    Hur har det gått? Gillar dem trädet? Jag behöver nämligen köpa ett nytt till mina!!!

    • nsslan skriver:

      Jo då. Det hoppar i det och klöser på pelarna så de är nog nöjda. Tyvärr, som jag skrev också, är plattformarna aningen små för Knubbis som är en ganska stor katt. Han får svårt att vända på dem. Så jag skulle rekommendera ett större, (bredare), träd om man har utrymmet för det.
      Det var väldig smidigt när jag väl lyckats registrera mig på tyska ebay, så jag kan rekommendera att handla därifrån.

Kommentera

