Skam den som ger sig

Vi kör en gång till. Bäst att spendera lönen, det är ju synd att spara.
(Om jag gått till frissan lär det ha kostat minst 1500, så än ligger jag plus.)

color

Den här gången körde jag den engelska varianten och bara med en förpackning. Det står faktiskt på förpackningen att man kan gå in på den engelska sidan och få tips och att man kan ladda ner instruktionerna där.
Så jag lät avfärgningen verka i 55 minuter och packade in håret för att behålla värmen. Ett tips från den engelska sidan. Vätskan verkar sämre om det blir för kallt.

påse

Jag vet inte om det stämmer för jag har inte koll på kemin inom hårfärger. Men de påstår att hårfärg är små molekyler som tränger in i håret och sedan när de kommer i kontakt med syre så oxiderar de och blir större och fastnar därför i håret. Avfärgningen ska fungera så att de krymper molekylerna igen och sedan ska man skölja ur dem.
Båda gångerna jag har gjort det här har jag haft en ljusare färg i håret i duschen för att sedan, medans jag sköljer, så blir det lite mörkare igen. Min helt oventenskapliga teori är att jag har så mycket färg i håret att jag inte kan skölja ur allt på en gång utan färgrester ligger kvar och återoxiderar sig redan i duschen.
Som tips står det, (på engelska), att man ska öka första sköljningen från 10 minuter till 20 minuter för att undvika detta. Det gjorde jag den här gången, men jag kunde ändå se att håret blev mörkare.
Efter sköljningen ska man ha i en buffert, som de kallar det, för att neutralisera håret. Den skummar något otroligt. Jag skojar inte. Hade jag använt de två jag fick första gången för att göra badskum hade jag kunna fylla hela duschkabinen med skum.
Den här bufferten ska verka i 1 minut och sedan ska man skölja i minst 5 minuter, jag sköljde 10, återigen ett tips från den engelska faq på hemsidan. När man sköljer ur bufferten så känns håret som tuggummi, det blir ohyggligt strävt och hemskt.
Efter det ska man ta resten av bufferten och schamponera håret som man brukar göra och sedan bara skölja. Efter det så dränkte jag mitt hår i en hyfsat billig inpackning och lät den verka i några minuter.
Men jag kan lova att jag var less på att stå i duschen efter den här proceduren. Och torr blev jag.

sidbena
Resultatet då. Här kan man se att det ändå inte är samma färg som rötterna. Det kan vara så att någon färg jag använt har haft lite blekning i för att resultatet ska bli som önskat. Färgen jag tror jag såg i topparna innan det blev mörkt igen är på ett ungefär färgen man kan se i öronhöjd.

avf2
Jag är imponerad över hur jämt det har blivit ändå. De gånger jag har blekt håret har det alltid blivit lite flammigt.

bena2
Och benan. Det är bara att konstatera att jag har en väldigt ljus hårbotten och väldigt ljusa och tunna hårstrån där.

En jämförelse då.

skalligrötterbena2
Det är inte en överväldigande skillnad mellan andra och tredje. Jag kan nog ha fått bort lite  röd eller gul ton. Det har blivit lite ljusare runt ansiktet, där jag har haft slingor tidigare, samt att topparna har blivit lite ljusare, men inte mycket.
Så nu tror jag inte att colourb4 kan göra så mycket mer för mig.
Jag kan konstatera att även om instruktionerna inte var korrekta så är colourb4 en grym produkt, hade den fått sitta i full tid första gången tror jag inte att jag hade gjort en omgång till.
Håret känns lite mer slitet än innan men inte alls som efter en blekning. Så om man bara vill ta bort en gammal färg så kan jag rekommendera den.
Nu är ju inte det här min naturliga hårfärg, som jag skrev tidigare så tror jag att tidigare färger har innehållit en viss mängd blekmedel samt att inte riktigt all färg försvann.
Jag kommer inte att behålla den här färgen, den passar verkligen inte med min hudton utan jag ser lite sjuk ut.
Vill man göra ett enkelt test för att se vad man passar i kan man kolla här. Test.

Jag vet redan att varma nyanser inte passar min hudton så jag är inte klar med mitt hårfärgsbyte. Jag hade tänkt ta den lata, och billiga, vägen och helt enkelt färga håret i en nyans som liknar min naturliga bara lite snyggare. (Råttfärgat är inte snyggt.) Men efter att funderat lite och googlat massor så inser jag att det kommer inte att fungera. Håret är för mörkt och för varmt för att det ska räcka med bara färg, även om färgen ljusar upp lite.
Så endera så färgar jag håret i en mörkare nyans eller så bleker jag det först och färgar det sedan. *suck* 
Jag har alltid så dåligt tålamod när det gäller hårfärg. Jag vill ha rätt färg på en gång, men den här gången ska jag försöka att göra det rätt, vilket innebär att jag ska låta håret vila innan jag gör något mer. 1 vecka rekommenderar colourb4. Så tidigast på söndag. Jag vill inte bli mörkare, jag har ju precis ägnat tid och pengar åt att ta bort den mörka färgen så jag måste….. *suckar djupt*… bleka håret först. 
Jag gillar inte att bleka håret. Det sliter något så otroligt och eftersom att vi redan nu kan se röda toner så är det inte så svårt att anta att håret kommer att bli orange eller gult. 
Men jag ska göra det ordentligt den här gången. Jag ska.
Så bli inte förvånade om jag lägger upp ett inlägg i panik på söndag då jag ser ut som en påskkyckling och sedan använder huckle hela veckan efter för att låta håret vila innan jag kan färga det.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Foto, Test, Vardag och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

