Drar mig

Tanken är att jag ska ut och löpträna idag, men jag drar mig för det. Det är pass 6 i ett 18-passprogram. Jag har aldrig löptränat, förutom en sommar då jag sporadiskt försökte jogga runt elljusspåret hemma. Det gav inte speciellt mycket.
När jag berättar för folk att jag har jättedålig kondition och knappt kan jogga i en minut så tittar de på mig med en glimt av misstro i ögonen. Men det är sant. Visst, jag styrketränar lite nu och då och kan gå långa sträckor men allt som är snabbare än gångfart klarar jag inte av.
Min teori är att vi har olika grundförutsättningar, vissa har mer än andra av två olika saker. Styrka eller kondition. Jag tror att jag har en bättre grund för styrka, jag har alltid varit hyfsat stark för att vara tjej utan att behöva träna speciellt mycket men jag har aldrig haft någon kondition att tala om. Min uthållighet är väldigt låg. Så därför tror jag också att jag kommer att få kämpa ganska hårt för att kunna få en acceptabel konditionsnivå.
Jag har sedan tonåren haft en vilopuls på runt 80-85 slag i minuten. Det är ganska högt och jag misstänker att det sliter onödigt mycket på kroppen. Trots det så har jag en dålig blodcirkulation och ett blodtryck som ligger under medel. Jag tror att min kropp skulle må betydligt bättre om jag kan syresätta mig ordentligt med färre slag.
Förutom det så vill jag slippa vara den som halvt dör på alla uppvärmningar jag är med på. Det är pinsamt. Det är så att jag önskar att jag var betydligt tjockare vid sådana tillfällen så att jag iaf kan få en blick som säger ”Hon försöker iaf”, nu är det mer, ”Men gud vad lat hon är”.

Men till själva träningen. Jag fattar inte det här med att jogga. Jag måste göra något fel, det känns så ineffektivt. Jag studsar mest bara upp och ner och så går det långsamt. Plus att det är jobbigt.
Jag är egentligen inte ute efter att kunna jogga långt, jag vill kunna löpa, springa ordentligt.
Något jag verkligen njuter av är de där 10 sekunderna av ork då jag verkligen tar ut stegen och det känns som om att jag flyger fram över marken. Det skulle jag vilja kunna göra en längre sträcka. Tyvärr känns det oändligt avlägset.

Nu på med kläderna för pass 6, backträning.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Frankrike, Träning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

