Djurens dag idag.

Jag tog mig sent ut på min löpträning, som i den här fasen mest består av att jogga lite och gå mer. Jag har en runda som med lite god vilja blir 5 km fram och tillbaka.
Just idag gick det sämre än vanligt, troligtvis beroende på en ohyggligt dålig kosthållning de senaste dagarna.
Men jag kämpade på och förbannade mig själv för att jag gör det så svårt. Jag tar med mig mobilen för att kunna ha lite kolla på hastighet och sträcka samtidigt som jag lyssnar på musik.
När jag har vänt och är inne på km 3 så är det extra segt, jag klarar inte mina 5-miutersintervall och börjar att gå redan efter 2. Jag har precis tagit mig uppför en liten backe då jag känner att jag vill se mig om. Jag blickar bak över vänster axel och ser en hund som står blixtstilla och stirrar på mig. ”Hej!”- bräker jag förvånat ur mig. Jag slutar dock inte att gå och tänker snabbt: Ceasar Milan. -”Ignore him. You are the pack leader.”  Så jag ignorerar och fortsätter att gå. Jag hör ett litet trippande bakom mig och kan inte undgå att snegla bakåt. Där står han, nu på min högra sida och stirrar på mig. Utan att tänka säger jag högt: ”Jag ser dig.” I samma sekund tänker jag, ”Dumt, uppmuntra honom inte.”
Jag är aldrig orolig, hunden ser inte aggressiv ut, snarare lekfull och kanske lite ung.
Jag fortsätter min gång tills nästa 5-intervall kommer och börjar att jogga. Detta är visst ohyggligt roligt och indikerar visst lek, eller är en ursäkt för lek, vilket som. Hunden springer lite framför, lite bakom, rätt in i skogen till vänster, rätt in i skogen till höger, sniffar, sicksackar och är allmänt busig. Jag kollar för att se om det finns ett halsband men det gör det inte. Jag fortsätter min sakta jogg och tar mig till en fotbollsplan som är på vägen hem. Jag joggar ner till den och gör ett varv där, det är skönare underlag att träna på än asfalt.
Hunden springer fortfarande kors och tvärs runt mig och verkar ha jätteroligt. Jag ignorerar så gott det går men kan inte hjälpa att jag tycker att träningen blev lite roligare. Träningen lider dock mot sitt slut och jag lämnar fotbollsplanen för att bege mig hemåt. Hunden följer fortfarande efter mig och jag börjar att bli lite orolig, den sista biten går förbi Ortviken, som är en stor massafabrik, där det går mycket tung trafik. En sådan vild vovve i närheten av stora lastbilar, det känns inte alls bra. Så när jag är inne på sista intervallen och sista km hem så vänder jag och hoppas på att han följer efter även åt det hållet.
Jag joggar sakta, sakta och vänder mig om lite nu och då men han ser inte ut att vilja följa efter, någonting är väldigt spännande i vägrenen. Det slutar med att jag kallar lite på honom med ett ljud jag brukar göra när jag kallar på katterna samtidigt som jag klappar lite på benet. Jag vänder mig om utan att se om han lyssnat eller inte och fortsätter i sakta mak tillbaka mot fotbollsplanen. Efter ett tag hör jag ett rasslande bakom mig, han följer efter! Nu känner jag att det får vara nog, jag vill hem och inte leta husse åt vovven. Jag försöker med några barska ”Gå hem”, men det hjälper inte. När jag närmar mig fotbollsplanen ser jag en bil som inte stod parkerad där förut och en man som skriker. Jag misstänker att där är husse och jag hade rätt. Hunden, som jag nu vet heter Curry, verkar inte bry sig nämnvärt i att bli kallad på utan rusar ut på planen, förbi husse.
Jag försöker förklara vad som hänt men husse hyschar åt mig och vill att jag ska stå still. Snäll som jag är gör jag som han säger. Han försöker kalla några fler gånger på Curry, det går inte alls bra. Han försöker aggresivt med ett ”Sitt!”, det går inte alls. Han ber mig lägga mig ner på backen för att indikera att det är slut, jag gör som han säger, till skillnad från Curry som fortfarande springer fram och tillbaka mellan husse och mig som nu båda ligger ner på asfalten. Husse inser att inte heller det fungerar och reser sig upp och jag gör detsamma. Jag försöker än en gång förklara vad som hänt och vart jag träffade på Curry men Husse är inte riktigt mottagligt för något sådant. Jag får däremot reda på att Curry är en väldigt fin hund, pappa hans vann visst något mästerskap i Finland, jag ojar lite, för det är säkert fint om man håller på med sådant. Fågelhund lyckades jag också snappa upp. Jag förstår också att husse har varit väldigt orolig då han säger att han trodde att han förlorat Curry som visst är 11 månader gammal. Husse säger också att han trodde att han hade bättre pli på honom och att han tänkt låta Curry testa på lite mer frihet.
Så här i efterhand kan vi konstatera att det var lite för tidigt.
Medans husse pratar lite sporadiskt och ibland försöker hejda Curry så sätter jag mig på huk och totalt ignorerar den fortfarande springande vovven, som ändå saktat ner lite. Jag riktar all min uppmärksamhet på husse och pratar lugnt med honom. Curry saktar ner och går nästan ända fram till husse som lutar sig fram för att fånga och då skuttar Curry iväg igen. Jag fortsätter mig ignorerande även när Curry närmar sig och sedan skuttar iväg. Efter lite ytterligare racande fram och tillbaka, men bara i den omedelbara närheten så kommer Curry fram och ställer sig bredvid mig. Jag sitter fortfarande på huk och tittar enbart på husse, aldrig på Curry. Husse börjar gå fram mot oss och jag känner att det kanske kommer att få Curry att springa iväg igen så jag lägger långsamt ena armen runt bröstkorgen på honom, ungefär samtidigt säger husse åt mig att göra detsamma. Curry står snällt kvar och husse tar tag om vovven och hivar upp honom i famnen.
Husse är nog fortfarande lite skakad och säger bara Hejdå, för att sedan tacka för hjälpen och sedan säga att jag kan få en kram nästa gång, för att sedan säga att han uppskattade hjälpen. Jag ler och säger varsågod och fortsätter min sista intervall hem.

Efter att ha googlat lite så tror jag att det var en sådan här hund:


(Klicka på bilden för att komma till orginalsidan.)

Irländsk röd setter.
Curry var inte lika långhårig, och betydligt blötare, men i övrigt väldigt lik hunden ovan.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Träning, Vardag och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

