Jogging

Hå hå, ja ja.
Jogging. Löpning. Vad det nu kan tänkas heta.
Jag har nu kört pass 10 av 18, och visst, jag har lite bättre kondition och kan jogga en aning längre än innan, men jag är fortfarande inte ens i närheten av att klara målet som är att jogga/löpa i ett svep i 5 km.
Jag måste göra något fel. Jag tycker att jag sliter som ett djur när jag är ute men det verkar inte hjälpa.
Nu har jag bestämt mig för att ta en veckas paus och sedan dessutom gå tillbaka en vecka, dvs, börja om på pass 8. Detta för att jag har börjat att få känningar i både knän och fotleder och jag vill inte skada mig.
Jag har skummar lite information på nätet om just löpning och jag tror jag måste öva lite på hur man ska springa. Jag misstänker att min stil är dålig, jag har ju aldrig försökt mig på att springa förut, mer än till bussen.

Vart vill jag komma med det här inlägget? Jag vet inte riktigt. Det är sjukt jobbigt att börja löpträna när man aldrig har hållit på med konditionsövningar förut. Det går vansinnigt långsamt att göra framsteg. Kroppen dör lite varje gång jag är ute.
Så varför tänker jag fortsätta? Ja, någon gång måste jag ju testa och se vad det är alla pratar om, att det ska vara så skönt att bara bege sig ut och jogga. Och för att kunna ta reda på det så måste jag plåga mig själv tills jag är på den nivån. Än så länge tycker jag bara att det är skönt när passet är över.

 

jogg

Här ovan är en bild på mig efter pass 10. Jag försöker visa hur svettig jag är efter passet men tyvärr så har plattan inte världens bästa kamera. Men ni ser iaf mina nya löpardojor. Ni kan inte undvika att se dem, de är neonorangea.
Jag fick hjälp av en mycket trevlig man på intersport i birsta när jag var på jakt efter dem. Jag sa att jag hade ingen aning om vad det var för skor jag var ute efter och då fick jag kliva upp barfota på en sån där spegelplatta, rulla upp jeansen till knäna och sedan böja på knäna och vifta lite på tårna för att få reda på hur de betedde sig. Fötterna alltså. Det blev en stabil sko för fötter som pronerar, dvs lutar sig inåt. Jag försökte hålla god min under hela testet men det var svårt då jag inte rakat benen på flera veckor, jag hade inte en tanke på att jag skulle stå i en butik och visa benen när jag åkte dit. Jag vet att jag inte ska bry mig i sådant, men det är svårt när jag har fått det inpräntat sedan unga år att det är fult/äckligt att ha hår på benen.
I vilket fall så testade jag två skor, nike och ascis. Jag testade att springa i nikena på löpbandet de hade och säljaren sa att det såg väldigt bra ut. Jag filosoferade lite, klämde på skorna, gick omkring, bytte storlekar, kollade färger och till slut så blev det nike ändå. De var lättar än acis, kändes bättre, hade en roligare design och var dessutom 500 spänn billigare.
De finns säkert ännu billigare på nätet, men när en säljare tar sig tid, lyssnar och hjälper till då vill jag gärna handla där också.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

