ColourB4

Jag vet in om ni kommer ihåg det, men för nästan två månader sedan så började jag med att byta hårfärg från mörkt brunt till blont. Jag läste lite på nätet och beslöt mig för att testa ColourB4 extra, det har jag skrivit om längre bak i arkivet. I vilket fall så var det vissa oklarheter med hur man skulle använda preparatet. Det jag hittade på tillverkarens hemsida stämde inte alls med instruktionerna i paketet så jag mailade både colourb4, deras engelska sida då de inte har någon svensk, samt Citygross där jag inhandlade avfärgningen.

cb4o
ColourB4 mailade snabbt tillbaka och beklagade det som hänt och konstaterade att jag måste ha fått en väldigt gammal produkt då det var väldigt längesedan de hade den sortens instruktioner.
Utdrag ur svar:

”It looks like you have used a very old version of our product. The instructions were changed substantially since.” 

Jag misstänkte själv att produkten kanske var gammal då färglösningen betedde sig lite som gammal hårfärg, klumpade sig lite vid blandning osv. Ni som färgat håret ofta och har fått tag på gammal färg vet vad jag pratar om. 

De bad så mycket om ursäkt och sa att jag kunde få ersättningspaket om jag kunde visa upp något inköpsbevis. Jag hade bara kvar kvittot på den extra förpackningen jag köpte då jag gjorde om hela proceduren, så jag fotade det och sedan skickade jag även med en bild på de två förpackningarna som jag faktiskt använde första gången. De bad även om min adress och efter bara en vecka fick jag ett paket hem.
paket
Spänningen är olidlig. 😉

klipp
Det är inte ofta jag får en sådan stämpel på mina paket.

cb4re
2 nya förpackningar av colourB4. Ser ni skillnaden i design jämfört med den andra?

Ungefär samtidigt som jag fick hem ersättningen så fick jag svar på mailen av Citygross. Så här lät det:

”Hej! Jag har fått ditt mejl ang. avfärgning. Och jag har pratat med min produktchef.

Hon tycker att du ska kontakta N. G. 070-XXXXXXX, xx@xxxx.se 

Med vänlig hälsning

E. L.

CG Sundsvall”

Min reaktion var WTF! Gå och dö! Men så skrev jag inte. Jag skrev något i stil med att jag inte vet vad en produktchef är och att jag tyckte att de borde ta kontakt med sin återförsäljare, eller vad nu denna N.G. är och ta reda på vad som kan ha gått fel. Och jag påpekade även att det borde ligga i deras intresse att försäkra sig om att de inte säljer produkter som är utgångna. Jag fick aldrig något svar på det och det hela föll lite i glömska. Jag hade ju ändå fått viss ersättning från CB4.

Tro min förvåning när jag nästan en månad senare fick mail från denna mystiske N.G.
Så här skrev han:

”Hej Ulrika,Jag har fått veta att du haft lite bekymmer med instruktionerna på ColourB4 och jag vill verkligen beklaga att så skett. Vi har gjort en undersökning och håller för fullt på att korrigera problemet och jag vill verkligen tacka dig för att du uppmärksammat detta! 

Givetvis vill vi kompensera dig, dels för dina utlägg men även erbjuda en belöning för din uppmärksamhet i form av produkter från oss. Vill du skicka mig din hemadress så sätter vi samman ett paket med blandade produkter till dig. Skulle detta fungera? Vänligen återkom med din hemadress.

Jag ser fram emot ditt svar.

 Med vänlig hälsning/Best regards

N. G.

Business Manager Sweden & Norway

Care Brands AB”

Vad svarar man på det? Ja Tack! Såklart.
Jag skrev även att jag blev glatt överraskad över att han hörde av sig och tog det hela på allvar och att jag fick lite återkoppling. Han svarade artigt tillbaka och skrev även att jag kunde förvänta mig ett ”litet paket”.

Jag förväntade mig då ett litet paket, möjligtvis med två paket avfärgning samt något ytterligare paket med kanske rakpermanent eller något liknande som ingår i deras sortiment. Kanske några hårsnoddar.

Idag var jag och hämtade ut paketet.
låda låda2
Lite större än vad jag förväntade mig, men av erfarenhet vet jag att stora lådor kan innehålla mycket emballage, ibland har emballaget till och med större volym än själva varorna.

kompensation
Spännande! Vad är det jag har fått? Tvålprover? Skodoft? 

produkter
Svaret är: Massor av produkter!

prod1 prod2
Många dofter som jag ska lukta på lite senare. Jag som inte är någon stor användare av parfym kommer att ha luktagott i flera år framöver.

Det intressanta är att jag öppnade en av förpackningarna med ColourB4 Extra och läste instruktionerna, det är fortfarande samma instruktioner som innan. Dvs, de stämmer inte med de engelska instruktionerna. Jag har redan använt en av de engelska förpackningarna och vet därför det med säkerhet.
Så frågan kvarstår. Är det en annan typ av avfärgning på den svenska marknaden? Eller säljs det fortfarande gamla produkter i svenska butiker? 

Jag ska maila och fråga.

Men jag måste säga att jag är mycket positivt överraskad över mitt ”lilla paket”.
Som sagt, jag hade inte allt förväntat mig så mycket saker.

Så jag tackar och bockar så mycket för den fina kompensationen. Det är mer än tillräckligt.

 

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Foto, Funderingar och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till ColourB4

  1. Diana skriver:

    Ibland lönar det sig att klaga. 🙂 Adidas har bra deo/doft. Den rosa är jättefräsch, medans den som heter ”floral” är lite tantig.

  2. Mark skriver:

    Hallo! Nu vet jag att det här var drygt 2 månader sedan som du skrev detta, men min tanke var om du skulle jämföra innehållsförteckningen på båda förpackningarna (även fast det är produkter menat för den nordiska marknaden så brukar förteckningen vara på engelska när det gäller skönhetsprodukter). Det skulle i sådana fall kunna förklara att även de nya svenska förpackningarna har en annan innehållsförteckning.

    Eller så är det helt enkelt så att de inte har uppdaterat instruktionerna i boxen, vilket är mer troligt. 🙂

    Ha en trevlig dag!

    Mvh,
    Mark

    • nsslan skriver:

      Jag har fått svar på mailet men inte kommit ihåg att skriva om det.
      De som sköter den skandinaviska marknaden har helt enkelt inte uppdaterat bruksanvisningen, men det ska vara på gång nu. Som det står längre upp så svarade colourb4 att de tidigare haft den bruksanvisningen men att det var längesedan de bytte.
      Det är samma innehåll i den engelska som i den svenska.

Kommentera

