Åh, detta hår.

Jag har en liten hårkris just nu. Om det beror på en djupare önskan om förändring i livet vet jag inte, det jag vet är att jag är sjukt less på mitt hår och dess färg.

För ett tag sedan var jag iväg och klippte mig, det var nödvändigt då den intensiva jakten på ”rätt” hårfärg gjort håret till en tuggummimassa längst ut i topparna. Frisören såg förfärad ut när han försökte kamma mitt blöta hår och håret längst ut helt enkelt gick av. Jag var inte lika förfärad, jag visste ju att det var en stor risk när jag började bleka och härja.

DSC_2715-1
Precis efter klippningen. Han fönade först håret i 15 minuter, vilket jag har hört är väldigt bra för slitet hår. Sedan så plattade han det så mycket han kunde på toppen och avslutade med hårspray så att det låg slickat på huvudet.
Inte något jag själv skulle göra.

DSC_2746 DSC_2749 DSC_2748

Efter en vecka såg det ut som ovan. Inte jättefult, men inte som jag vill ha det. Själva färgen känns lite menlöst på mig, det saknas färg och det känns som om att det röda i huden lyser upp på något vis. Hårbotten är mörkare då det håret drar åt sig färg mycket bättre och inte är lika slitet.

Håret är färgat en omgång till och även där är det uppenbart att ytterhåret har sett sina bästa dagar. Det drar nästan inte åt sig någon färg alls medans håret närmast botten har en intressant mörk, lite rökig färg.

Jag funderar nu på att klippa mig riktigt kort. Dels för att få bort allt det där trasiga som ändå inte går att färga ordentligt, dels för att jag har ändå alltid håret uppsatt för att det är i vägen. Och även för att jag tycker att jag har en ganska fin hals och nacke som egentligen borde visas upp.

Jag tänkte lägga in lite bilder i ett nyare inlägg på olika stilar som jag är lite sugen på att testa.
Säg gärna vad ni tycker, om det skulle passa på mig eller inte.

Kort hår är iof inget nytt för mig.
Här från 2009.

DSC02046

Men färgen är lite för mörk och för att få bort allt som är slitet så måste jag klippa håret ännu kortare bak på huvudet.

 

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Funderingar, Hårfärg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

