Fuerteventura- dag 2

Dagen började med en rejäl sovmorgon, klockan var ställd på ringning strax efter 9 men jag vaknade inna dess, delvis av mig själv, delvis av alla grannar som smällde i dörrar runt omkring. Öronproppar är att rekommendera då det är ganska lyhört, inte så mycket mellan rummen, men utifrån, både på baksida och framsida hörs smällande i dörrar väldigt väl. Min ytterdörr glipade dessutom i nederkant, så det gjorde nog inte saken bättre.

Frukosten var trevlig, det fanns nog något för nästan alla. Jag hittade t.om. kvarg, som jag tog en liten skål av blandat med fil. Mörkt bröd hade de olika sorter av vilket gör mig glad, det är sällan jag äter helvitt bröd numera.
Just frukosten är jag väldigt konservativ med, jag äter sällan något annat än kvarg/fil, bröd med ost, smör och skinka, och några koppar kaffe. Kaffet var, trots att det var maskinkaffe riktigt gott.
Efter att jag ätit mig mätt så återvände jag till rummet för att packa en liten strandväska och smörja in mig med solskydd trots att det var heltäckande moln ute. Men jag tänker inte låta mig luras, denna hud hade sett väldigt lite sol i år och molnen såg tunna ut. Redan när jag kom ut ur rummet igen så kändes det att det skulle bli en varm dag. När jag väl krånglat mig ner till stranden så hittade jag en ledig solstol och la mig tillrätta under ett stråparasoll och läste ut Eldvittnet, en bra och lättläst bok kan jag tillägga.

stranden -playitas
Stranden, fast dagen efter, då det var lite mindre moln.

Temperaturen steg allt eftersom dagen gick och jag svettades ganska bra även fast det blåste lite nu och då. Runt elva tog jag en liten runda runt anläggningen och konstaterade att fitness crossen var igång med full fart. Det var burpees, situps, plankan och en massa springande fram och tillbaka och jag tänkte för mig själv att det är alldeles för varmt för något sådant. Passet var utomhus, precis som de flesta pass på anläggningen. Jag gick vidare till vattensportshyddan och bokade in mig på ett pass surf dagen efter.
När ändå möjligheten finns så ville jag såklart testa. Efter min lilla runda så bar det iväg till andra änden av stranden för lite mer läsning och där låg jag till runt halv två, då började det att bli riktigt varmt. Jag gick upp till rummet och fyllde på vattenflaskan med nytt vatten och begav mig till lunchen.
Trodde jag.
Det var det helt tomt i restaurangen, bara en städare som moppade golvet och jag såg ingen annan i närheten som åt heller. Efter att ha drivit runt ett tag utan att hitta något som verkade stämma så gick jag och frågade i receptionen. Lunchen serveras visst i en av á la carte restaurangerna, det lyckades varken receptionisten säga vid incheckningen, ej heller apollo-guiderna vid rundvandringen. Väl där blev jag besviken på utbudet, det fanns lite färdig pastasallad, någon liten varmrätt, pommes och något mer. Jag plockade ihop en sallad och gick och satte mig och väl där kände jag mig ganska obekväm. För mig hade det nu blivit ordentligt varmt, så pass att jag under hela lunchen kunde känna hur svettpärlor rann nedför ryggraden och på magen. Det kändes väldigt ofräscht speciellt med tanke på att det var andra människor som också åt lunch där. Lunchen avklarades så snabbt som möjligt och jag gick ner på stranden igen, tog en ny solstol och la mig under parasollet.
Väl där så insåg jag nackdelen med svart sand, den blir väldigt varm. Solen tittade försynt fram genom det tunna molntäcket några få gången men jag var lika glad ändå, full sol och jag hade svimmat. Ibland kom det ordentliga vindar men de var bastuvarma vindar som oftast värmde mer än de svalkade, jag tror de tog med sig värmen som bildades ovanför sanden.
Vid fyra gick jag upp och gjorde mig redo för ett step-pass för nybörjare. Vid fem var jag på plats och det var väldigt många som deltog. I början gick det bra, men efter ett tag så höll jag på att bryta ihop, det måste ha varit minst 27-28 grader i luften och även fast det kom riktiga stormvindar lite nu och då så svalkade de knappt något alls. Efter halva passet höll jag knappt på att orka lyfta upp benen på stepbrädan. Vattenflaskan var uppdrucken långt innan passet var slut. Men jag härdade ut och fullföljde hela timmen, när jag väl kom upp till rummet så såg jag att jag var tomatröd i ansiktet. Inte speciellt vackert. Hädanefter tänker jag ta hänsyn till värmen när jag väljer om jag ska gå på pass eller ej, för den upplevelsen var inte behaglig på något sätt.
Efter det var det bara att duscha och slappa en liten stund innan middagen.

Playitas hotel
På väg till middagen.

Jag gick ner lite senare, runt åtta, och såg att det var betydligt fler människor på plats än dagen innan. Många bord var avplockade men inte uppdukade igen. Jag gick lite fram och tillbaka och plockade åt mig lite till förrätt och gick sedan och jagade ett bord, för det fick jag göra. Det fanns knappt några färdigdukade, lediga bord. Till slut tog jag ett där bara en person suttit, eller så hade något snott den ena sidans grejer. Jag hann äta upp min förrätt och hämta huvudrätten innan någon kom och frågade om jag ville ha något att dricka. Dagens huvudrätt var lite tråkig, stekt fläskkotlett, men eftersom att jag inte var sugen på någon av fiskrätterna, bla en lax som såg fin ut men inte föll mig i smaken, så blev det inte roligare än så. Dagens efterrätter var inte oerhört spännande heller, jag smakade på några men de var lite smaklösa, så jag njöt desto mer av kiwin och vattenmelonen. Planen för kvällen var att vandra till det närmsta supermarketen i Playitas, en 10 minuters promenad över en del av berget, men väl på rummet svettades jag återigen som en gris och efter att ha bytt om och sedan känt efter på balkongen vilken temperatur det var ute så beslöt jag mig för att jag för försöka klara mig på det vatten jag har till nästföljande kväll.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Resa och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

