Dag 5 -Fureteventura

Lördag.
Det var dags för surfpass nummer två.
Samma lärare men en annan bil kom och hämtade oss som skulle åka ifrån Playitas. Vi körde samma väg som gången innan. Det är ett väldigt kargt landskap, nästan inget buskage. Jag blev lite fascinerad över de som väljer att bosätta sig nästan mitt på ön där enda utsikten är just detta karga landskap. Du ser visserligen berg och dalar, och säkerligen getter lite då och då, men förutom det är det mest bara sten och sand.

Väl på plats delades bräda, den här gången fick jag en gul, och våtdräkter ut och vi promenerade ner till stranden igen. Vi började med att jogga lite lätt i sanden och sedan göra lite andra uppvärmningsövningar och efter det var det bara att bege sig ut i vattnet och öva på att ställa sig upp på brädan.
Jag vet inte hur länge jag övade, men det var en stund. Vattnet var ganska strömt och jag tog fel vågor när jag väl inte hade någon bakom mig som stod i min färdväg, så bitvis var det ganska frustrerande. Det tog ordentligt på mina krafter att ta mig emot strömmarna och vågorna för att hitta sedan stå och vänta på ”rätt” våg.
Någonstans mitt i så tog jag en paus och då passade en av lärarna på att ge mig en liten teorilektion i hur det fungerar med vågor, när det är som bäst att surfa osv. Det var ganska avancerat och tyvärr så har jag redan glömt det mesta. Men det är inte bara att åka iväg och tro att vågorna alltid finns där, så mycket förstod jag iaf. 🙂
Efter det så var det bara att ta sig ut igen och öva mer. Efter ett tag så började det svida/skava lite på insidan av min högra hand, jag misstänkte att det var något på kanten av brädan som kanske gett mig ett litet sår eller något. Men jag härdade ut och fortsatte. På slutet av passet så lyckades jag ta mig upp på de flesta av vågorna jag testade. Vilket jag var mycket nöjd med. (Vi övade på vita vågor, dvs skummet, inte stora vågor som man paddlar ut till.)
Det var en mindre grupp den här dagen så jag tror vi snittade 3 elever per lärare så vi fick mycket feedback. Jag fick bl.a. veta att jag stod för rakt med framfoten och att jag oftast stod för långt bak, samt lite tips på hur jag skulle göra för att åtgärda det. Båda dagarna jag var där så tyckte jag att lärarna var väldigt duktiga och engagerade. Rekommenderas om ni vill testa att surfa om ni är på ön.

Här är de bilder som våra lärare lyckades ta på mig.

182349_399710683463211_1404180481_n
Uppvärmning.

1234750_399711100129836_1205969417_n
Letar balansen.

1006070_399711233463156_312650392_n
Står hyfsat stabilt.

1002192_399711053463174_1859231074_n
Grymt nöjd. 🙂
Alla bilder finns här.

Väl tillbaka på hotellet så skyndade jag mig till lunchen, trött och hungrig som jag var. Tyvärr så fortsatte lunchen med sin dåliga trend. Till huvudrätt fanns det endast en vegetarisk lasagne, ungskokt fisk och till det potatismos, potatiskroketter eller spagetti med tomatsås. Det var allt. Så det blev lite spagetti med bröd och glass till efterrätt. På rummet blev det sedan en proteinbar som jag tagit med mig hemifrån.

Efter det så låg jag på stranden och slappade tills det var dags för middag.

middag
På balkongen redo för middagen.

Den var varierad och bra som alla andra dagar, dock så kom jag nog precis efter en rusch eller så var de underbemannade, det var fler än jag som inte fick någon förfrågan om dryck förrän vi huggit in på efterrätten. Jag tackade vänligt nej.

I övrigt så hände det inte så mycket den dagen. Surf, mat, sola, slappa och sist sova. Så det finns inte så mycket annat att skriva om.

Ni kan få en bonusbild, det är den sista surfbilden på mig. Det är från första lektionen då vi övade på land med att ställa oss upp på brädan.

1239502_399715603462719_1649295088_n

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Resa och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

