5:2

Jag har under en tid försökt att gå ner de där få envisa kg som sitter runt magen och låren men inte lyckats. Jag gillar inte att bli tvungen att äta lite varje dag, men så läste jag om 5:2 och det lät som om det skulle kunna passa mig.
I korta drag så äter man som vanligt 5 dagar av 7 och de andra två dagarna äter man max 500 kcal som kvinna. Det innebär en kcal-minskning på ca 3000 kcal per vecka beroende lite på vilken basalförbränning man har. Man räknar att 7000 kcal motsvarar ett kg.
Så på två veckor borde man gå ner lite mindre än ett kg.
Jag har hållit på i två veckor och vågen visade en minskning på 0,5 kg vilket är aningen omotiverande. Det kan man ju gå ner bara man inte dricker vatten en dag. Dvs, det kan lika gärna vara en naturlig fluktuation i vikten.
Jag misstänker att jag äter för mycket de 5 dagarna jag äter normalt. Det är ju så jag har gått upp i vikt också, jag äter för mycket, gärna glass och ibland chips, och väldigt gärna vitt bröd med smör och ost.
Jag måste försöka begränsa mig annars kommer jag långsamt att äta mig till en riktig övervikt och en garderob som jag inte lägre ens kan drömma om att klämma in mig i.

Jag ska se om två veckor igen hur det har gått.
Någon annan som har testat?

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Vikt och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till 5:2

  1. bowlerhatgirl skriver:

    Är en på jobbet som har kört 5:2 ett tag. Inte min del av jobbet, köksdelen. Men det fungerar väldigt bra för henne. Men hon håller sig till 15-1700 kcal under hennes 5 dagar. Så hon har bra koll på kalorierna i alla fall.

    • nsslan skriver:

      Grejen är ju att man inte ska behöva tänka så mycket de andra dagarna.
      Men jag ska testa några veckor till och se hur det går. Nackdelen är att det är tungt att fasta när man har heldagar i skolan. 😦

      • bowlerhatgirl skriver:

        Kan vara tungt, men jag kör ju oftast bara nutrilett de dagar jag jobbar, och det går helt ok. Fast jag rör ju på mig hela dagen, så jag kan inte gå och småäta om det inte bjuds på nått i personalmatsalen dvs.

        Men lite koll måste man ju ändå ha, så att man inte överäter de dagar man äter vanligt. Annars är hela konceptet ganska bortkastat. :p

Kommentera

