Bilförsäkring -bra och dålig kundtjänst

Jag har haft min bil försäkrad hos Moderna i snart ett år och iom. att min bil blir äldre än 3 år nästa år så försvinner vagnsskadegarantin från den, så jag ville uppgradera försäkringen från halv till hel. Det gick inte att göra via nätet, jag kunde däremot kolla på prisskillnaden på min förra bil angående detta, den försäkringen var dessutom dyrare överlag så jag trodde jag låg bra till när jag ringde.
Efter ca 20 minuter så kommer jag fram till en kille och jag förklarar det jag vill. Han ger mig en försäkring som är 300 kr dyrare än det jag har fått fram. Jag påpekar det och han lyssnar inte på vad jag säger utan börjar dilla om att försäkringen som gäller för nästa år är dyrare osv. Jag försöker påpeka att jag räknat på försäkringen från nästa år och har jämfört med en dyrare försäkring men han vägrar förstå och gör ingen ansats till att sänka priset heller, jag säger att jag då hellre säger upp försäkringen. ”Okej”, tycker han, ”det får du göra om du vill”.
Så jag lägger på och gör en snabb sökning och ringer sedan Aktsam.
Telefonkön är mindre än 5 minuter och jag hamnar hos en jättetrevlig kille som får fram samma pris på försäkringen som det jag fick på nätet. Han frågar dessutom om jag verkligen vill ha en helförsäkring då bilen inte riktigt är tre år än. Jag säger att jag inte är helt säker på när den togs i trafik och då kollar han snabbt upp att det var först i maj den började rulla. Jag frågar då om det går att göra så att jag tar en halvförsäkring till maj och sedan försäkrar upp den till hel för det pris jag fått nu?
Det var inga problem alls och han frågade dessutom om jag ville att dom skulle säga upp min försäkring hos moderna och det ville jag såklart. Inte en sekund till vill jag prata med deras kundtjänst. Jag avslutade samtalet nöjd och glad.

Jag förstår att försäkringsbolagen gärna tecknar nya kunder och därför är lite extra trevliga, men det måste väl ändå vara viktigt att behålla sina befintliga kunder också?
Han på Moderna hade lätt kunnat sänka min försäkring med 300 kr och ändå tjänat in de pengarna på att jag inte hade riktig koll på när min vagnsskadegaranti gick ut och jag hade varit lika nöjd ändå. Nu tappade de en kund på en oflexibel kille i kundtjänst som inte lyssnade på det jag försökte säga.
Inte att förglömma, min nya helförsäkring hos Aktsam blev dessutom 500 kr billigare än det han erbjöd på Moderna.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

