Avfärgning

 

Då var det dags igen. För att avfärga håret alltså.
Efter att jag i över ett halvår har färgat det mörkt så har det blivit mörkare, såklart, men så pass mörkt att topparna börjar att bli svarta och jag vill inte ha svart hår.
Så då halverade jag en förpackning colorb4 och satte igång.

Före.
Typ, jag har nog färgat det en omgång till efter den där bilden med lite mer rött/lila i basen. Har tyvärr ingen mer aktuell bild.

Före

 

Avfärgning.
Om någon undrar så luktar vätskan som ruttna ägg, inte helt gosigt alltså.
Jag kör efter de engelska anvisningarna som finns på nätet då det i min förpackning som jag fick i somras fortfarande hade de gamla anvisningarna.
Så i med gojset i en timme med en mycket stilfull duschmössa på huvudet, vätskan måste hålla sig varm förstår ni, annars slutar den att fungera. Jag lindade även in en handduk runt huvudet för att vara säker.

När allt var klart så tyckte jag att topparna var betydligt mycket mörkare än det färgade närmast hårbotten så jag bestämde mig för att köra en omgång till dagen därpå.
Som sagt, topparna är färgade betydligt fler gånger än det närmast hårbotten och har ju därför betydligt mer färg i sig så jag antar att det är därför det är svårt att få ut allt på en gång.
Här är resultatet. Den övre raden är efter 1:a avfärgningen, nyvaken och okammad är jag också.
Den nedre är då efter 2:a avfärgningen. Lite ljusare, lite jämnare.

avfggr2

 

Min naturliga färg kan ses i benan. Men varför är resten så guldigt då?, kan man ju fråga sig. Jo ser ni, det är för att så gott som all permanent färg även innehåller lite blekmedel för att färgen ska fästa bättre. Jag vet att de färger jag har använt innehåller väteperoxid så jag är inte förvånad över resultatet.
Så även fast jag använder en avfärgning kommer jag aldrig att få min naturliga hårfärg på det hår som har varit färgat.

Men nu är ju då frågan. Vilken färg ska jag färga det nu?
För den här färgen är inte riktigt min stil.
Jag har lite restfärger hemma som jag kan använda, det känns ju onödigt att köpa nytt nu när jag är en fattig student. (Jag köper så mycket annat ändå.)

Här är färgerna jag har att arbeta med.

VAL

Den sista, 0:an är ett extrakt som jag kan dutta i de andra färgerna. Jag använde det med färg 1 som gav en ganska behaglig nyans som jag då inte har på bild. Den blev mer röd än blålila som man kanske skulle tro att den borde ha blivit.
Nummer 2 och 4 kräver en blekning innan så jag tror ju inte att de är aktuella.

Men vad tycker ni?
Värt att notera är att alla färger lär bli lite mörkare än på bild då mitt hår är lite slitet.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Foto, Hårfärg, Vardag och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

