Saker jag stör mig på, del -femhundrasjtuttioelva

Jag har varit vaken sen strax efter 04 för att jobba till 09 och sedan gå i skolan 10-15, så jag är nog lite extra lättretlig.

Men iaf, jag bestämde mig för att stödhandla lite på väg hem. In på Willys, plocka ihop lite nödvändigheter och lite onödigheter och sedan ställa sig i kö. Precis när jag ställt mig så öppnar en ny kassa, seg som kola hinner jag inte reagera innan den är lika lång som den jag står i. När jag ställer mig första vara på bandet så ger kassörskan mig skylten med ”Kassan stängd” och säger att jag är den sista i kön.
Ok, inga problem, det stod ingen bakom mig och det finns två kassor till öppna. Innan jag har hunnit på upp alla mina varor på bandet har jag redan fått vifta lite urskuldande med skylten och säga att jag är den sista i kön åt fyra olika personer, ingen har protesterat utan bara lett lite och gått vidare.
Sedan kommer han, ”Ove”, en man i pensionsåldern, när jag har ungefär 5 varor kvar i korgen.
Jag visar skylten och säger lite försynt att kassan stänger efter mig, ”Jag kan ta den”, säger han. Jag upprepar mitt budskap med andra ord, ”Jag är sist kön”. Han kontrar med ”Jag kan ta den, så blir jag sist i kön”, med ett finurligt, lite översittande leende. Jag, trött som ett as, känner att jag inte har ork med en sådan människa säger med en död ton ”Det fungerar inte så” och plockar upp de sista varorna utan att titta på honom med skylten stadigt i ena handen.
Han muttrar några ohörbara meningar, säkerligen inget snällt, men går faktiskt iväg utan att försöka ytterligare.

Vad är det som får vissa människor att tro att de är förmer än andra?
Varför ska just du få gå före alla andra? När 4 andra människor kan acceptera fakta utan att ifrågasätta eller bry sig nämnvärt, varför kan inte du?
Varför är din tid viktigare än kassörskans? För inte tror jag att hon stänger kassan på pin tji, hon har säkert en rast som hon måste ta eller så har hon kanske redan slutat. I just det här fallet hade hon nog redan slutat och hade dessutom jobbat över och hade en tid att passa, så stressad och snabb som hon var.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Funderingar, Vardag och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Saker jag stör mig på, del -femhundrasjtuttioelva

  1. arskortguldsj skriver:

    Det finns ett litet tankefel i ditt resonemang som man lätt faller i och det är att det inte är ditt uppdrag att stänga kassan. Om det är någon som ställer sig bakom dig så är det inte du som skall agera utan kassörskan.

    Nu vill man ofta hjälpa till och ”bevaka” slutet på kön men det är faktiskt inte alls din uppgift.

    Du kunde trots allt bara låta saken bero redan när den förste kunden kom och ställde sig bakom dig.

    Nu är du en snäll skäl och ville hjälpa till – men när ”Ove” kommer nästa gång så bara släpp det.

    Kan kännas konstigt men det är faktiskt inte din uppgift att vara kassköpolis. 🙂

    • nsslan skriver:

      Jag håller inte med i att det är ett tankefel i resonemanget.
      Jag är väl medveten om att jag inte behöver agera kövakt, det jag reagerar på är att vissa tycker att de ska kunna få gå före även om någon säger att kassan ska stänga.
      Jag är säker på att mannen i fråga hade argumenterat på nästan samma sätt med kassörskan om jag hade kommit längre fram längs bandet och hon hade varit inom lämpligt avstånd för att ta det samtalet.
      Hade jag lyckats packa upp mina varor hade jag nog bara ställt ner skylten och sedan förflyttat mig längre fram och låtit kassörskan ta hand om det.
      Det är själva grejen att vissa känner att det är något de måste dividera över. Varför inte bara acceptera att kön stänger oavsett vem som säger det och gå vidare till nästa?

      • arskortguldsj skriver:

        Håller med dig om Ove och hans beteende.
        Vad jag ville säga var att du inte skall ha Ågren för är att han trots skylten inte fattar eller vill fatta vad som gäller och vad som är normalt hyfs.
        Det är lite så jag tänker.

Kommentera

