Nej. Not my cup of tea.

Jag föll för grupptrycket och köpte ”50 nyanser av honom” på bokrean, trots att jag hört att den är dåligt skriven.
Men i min enfald tänkte jag att den kan ju inte vara hur dålig som helst, när så många älskar den.

Jag är nu ca 100 sidor in i boken.

50 shades

 

Och jag kommer inte att läsa några fler.
Jag läser så pass lite böcker att när jag väl gör det så vill jag läsa något som jag tycker om, en text där orden flyter över sidorna i en behaglig ström.
Den här boken lämnar mycket över att önska. För det första är den skriven i jag-form. I jag-form! Räknar man ordet ”jag” i de första sidorna så skäms man nästan å sin svenskafrökens vägnar. Även om författaren i det här fallet inte är svensk. Men ni förstår vad jag menar.
Den här boken lämnar samma känsla efter sig som när jag såg filmen ”The Host”, baserad på en bok av samma författare som skrev Twilight. En sur känsla av meningslöshet. En stark undran över varför jag la ner min tid på något så dåligt att det hade varit mer givande att pilla naveln i ett par timmar.

Boken är, enligt mitt tycke, ohyggligt dåligt skriven. Det känns som något en förvirrad tonårstjej skulle kunna skriva hemma på kammaren enbart för sin egen skull. Ingenting som någonsin borde få publiceras.
Den kvinnliga huvudpersonen är endast en stor källa till irritation, jag kan inte med ord beskriva hur störd jag blev på att läsa allt dravel som hon tänkte/kände. Jag blir på dåligt humör bara av att skriva det här.
Och hela upplägget! Som taget ur en tonårsfantasi. Precis som Twilight eller liknande, bara att det förmodligen är mer sex i den här boken med tanke på vad jag har hört från andra. Men det är inget sådant de första 100 sidorna.
Så upplägget då. Annorlunda, (men snygg), ung tjej med dåligt självförtroende möter übersnygg, superrik, ung men ändå äldre man som genast faller för henne. Känns det igen?

Min rekommendation är att om man har läst mycket innan och har en viss kärlek till det (väl)skrivna ordet, undvik den här boken.
Nu har ju jag inte läst igenom hela, men jag tvivlar på att den blir bättre. Jag lägger in den i ett skåp och väntar på filmen istället. Där har någon annan fått harva sig igenom texten och förhoppningsvis förmedlas berättelsen på ett bättre sätt.
Men jag tvivlar. Grunden verkar så usel att det är svårt att bygga något vettigt av det.

Tips på böcker som jag istället hade svårt att lägga ifrån mig:
”En man som heter Ove”, ”Kampen om järntronen”, ”Den svarta milen”, ”Sandmannen”. Mer barnvänliga böcker som ändå är hyfsat skrivna: ”Harry Potter”, de böckerna växer med tiden, man kan se hur författaren utvecklas.

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Funderingar, Vardag och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nej. Not my cup of tea.

  1. Diana skriver:

    Tänker verkligen inte läsa den. Finns bättre på nätet av amatörer. En man som heter Ove är jag sugen på att läsa.

Kommentera

