Golf -hur man inte ska göra

Det är ju hyfsat fin väder idag, halvklart och ganska varmt, så jag åkte iväg för att slå mina första bollar för i år på ranchen på Alnö.
När jag kommer dit är det bara två äldre män där som småpratar sinsemellan på ranchen. Jag, som inte gärna har åskådare när jag slår då jag inte tycker om att visa hur dålig jag är, ställer mig då i vindskyddet som har två plattor. Det är som ett skal till ett hus som saknar ena långsidan så man har bara sikt åt ett håll.
Under tiden som jag med mindre lyckat resultat slår ut mina 30 bollar så hinner den ena herren åka iväg. Den andra stod först på ranchen och slog och sedan på gräsmattan mellan vindskyddet och ranchen.
Då de sista bollarna gick hyfsat så bestämmer jag mig för att hämta 30 till, jag spanar mot ranchen för att se om han är kvar men ser honom inte, jag försöker lyssna efter honom men hör honom inte. Jag vet att han slagit några bollar från någonstans ifrån men jag vet inte vart då jag bara hört ljudet och inte sett vart bollarna landat trots att jag tittat efter dem.
Jag tar korgen och spanar försiktigt runt hörnet på vindskyddet. Mellan vindskyddet och ranchen finns ett litet klubbhus och bollmaskinen står mot det. Jag ser inte mannen och hör inget heller. Jag tar ett steg till och varken ser eller hör någonting, sedan tar jag två steg till och då ser jag honom, samtidigt som jag hör det karakteristika plock-ljudet som uppstår när drivern träffar bollen och jag ser hur en vit projektil susar förbi framför mig i ansiktshöjd med mindre än en meter till godo.
Han står alltså snett bakom vindskyddet, mot parkeringen, långt från alla utspelsplatser, långt bakom ranch-linjen.
Jag kunde höra kraften i slaget när bollen gick igenom luften, det riktigt ven om den.
Hade jag gått lite snabbare hade jag fått den i huvudet och legat på akuten nu, eller bårhuset.
Efter att han frågat om jag var okej så hade han mage att säga att jag borde ha visslat innan jag klev ut från vindskyddet.
Jag svarade arg att han inte borde stå där samtidigt som jag hämtade en omgång bollar till.
Efter att jag ställt mig i vindskyddet igen känner jag hur chocken börjar släppa och hur arg jag är och då reagerar jag som jag alltid gör när jag blir chockad/arg/rädd, jag börjar att gråta lite lätt.
Han kommer förbi och försöker prata med mig 4 gånger till men jag vill inte prata och när jag väl försöker så bryts rösten och tårarna tittar fram. Han frågade om jag vill ha ersättning, men jag sa nej. Han försökte få mig att slå fler bollar, för det skulle han ha gjort, och inte mindre än 4 gånger ville han försäkra sig om att jag inte skulle ringa polisen.

Här är en bild för att förstå bättre, han stod ungefär i linje med fronten på audin, (den högra bilen), på gräset. Till vänster är vindskyddet och till höger klubbstugan med bollmaskinen på baksidan. Bortanför klubbhuset ser man de ordinarie utslagsplatserna.

 

golf

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Golf, Vardag och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Golf -hur man inte ska göra

  1. Johnny skriver:

    Hmmm – vilka idioter det finns … förstår till fullo ditt chock-tillstånd … tur att du inte blev fysiskt skadad!!

Kommentera

