Motivation

Motivation. Det är inte det lättaste att hitta när det gäller att träna och gå ner i vikt.
Jag vet att jag inte är överviktig, jag vet att jag teoretiskt sett inte behöver gå ner i vikt, men jag vet också att det är bra att ta tag i en viktuppgång innan den blir för stor.
Som jag skrev innan så vill jag komma i mina arbetsbyxor utan att behöva kämpa för att knäppa knappen. Det är väl tre-fyra kg som har smugit sig på sedan förra våren.

Vissa söker och får motivation av andra, fantastiska historier om folk som går ner 30 kg på 6 månader eller bilder på vackra människor.

Vad som absolut inte motiverar mig är det här:victoria_secret_models-wallpaper-800x600

Modeller, speciellt sådana som går på catwalken. Supersmala och superlånga, i bild ofta retuscherade så att inga veck finns någonstans. Vilket i verkligheten måste vara besvärligt då huden borde spricka så fort de böjer något. Plus all den vanliga bildmanipulationen med slät hy, lyster osv.
Men om man bortser från det, så blir jag ändå inte motiverad av dessa kvinnor. Varför inte? Jo, för att hur smal jag än blir, hur mycket jag än tränar så kommer jag aldrig att få längre ben, eller längre kropp över huvud taget. Jag kommer aldrig att kunna få en ”modellkropp”.
Därför blir jag inte peppad och motiverad av sådana bilder. Det är något jag vet att jag aldrig kan uppnå.

Däremot att se på sådana här program:

biggDet gör mig motiverad.
Dels för att de kämpar och sliter som djur. Många bär en extra vikt som motsvarar hela min kroppsvikt. Kan de svettas och svära och kämpa på gymmet, på löpbandet, i uppförsbacken, då borde jag också kunna det. Mina förutsättningar är betydligt bättre än deras.
Men även för att jag absolut inte vill hamna där dom är.
Sedan kan man såklart diskutera själva grejen med just sådana program. Men det finns det andra som gör bättre än mig.

 

Om nsslan

Mitt liv i allmänhet.
Det här inlägget postades i Vikt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

